Zasvěcený život

Starozákonní kořeny

  • povolání Bohem (proroci)
  • posvěcení kněží a králů (nazireát)
  • Essejci - Kumrán

    Novozákonní založení

  • Ježíšovi učedníci - zanechají vše, zvolení života v chudobě, čistotě, poslušnosti
  • zasvěcené panny a vdovy - modlitby, charitativní úkoly

    Vznik a rozvoj křesťanského mnišství

  • doba pronásledování - mučednictví jako nejvyšší milost
  • pozdější doba - křesťanství spojeno s občanskými výhodami - stává se masové, povrchní, módní

    Počátky a podstata

  • každodenní mučednictví, samota, askeze, kontemplace, snaha naplnit křesťanské ideály, starat se jen o Boha (návaznost na tradici mnišství - v Indii, Číně)
  • útěk ze světa - odmítání hříchů, zřeknutí se majetku, manželství, moci, služba Božímu království
  • 4. století - rozmáhá se panenství, celibát, vznik mnišství
  • odchod na poušť - snaha o nalezení Boha, vyznání, že lidský život potřebuje především Boha, člověk je odkázán na Boha, vydání se do rukou Božích, doba šíření Křesťanství, avšak současně slábne jeho mravní síla, mnišství je novou formou křesťanského svědectví (spiritualita Jana Křtitele a Exodu)

    Antonín - otec mnišství

  • původ mnišství - v eremitech (eremos = poušť) a anachoreti (anachorein = odejít stranou)
  • Antonín - pocházel z křesťanské rodiny, opustil vše a uchýlil se do samoty, pak odešel do pouště, žil v chudobě a přísnosti, jeho náplní života byla modlitba a práce, byl ochotný a pohostinný
  • stal se duchovním otcem (příjmal mnoho lidí - i významné osobnosti, všem pomáhal), byl velko autoritou

    Anachoreti

  • mnišství se stává více organisovaným, život ve skupině byl nutný pro vyvarování se extrémům, hledání vyváženosti mezi samotou a pospolitým životem - práce, meditace o samotě, společná modlitba (počátky liturgie hodin), slavení litugie

    Pachomius a cenobitismus

  • cenobitismus = společný život
  • důraz na společný život, také na poslušnost
  • A.D. 320 v Tabbanesi (Egypt) založil Pachomius první komunitu
  • napsal řeholi (regule = norma, pravidlo) - nejstarší dochovaná známá řehole
  • komunita - pachomiánský klášter, kaple, jednotlivé domky pro mnichy (každý tam žil sám)
  • podrobení se autoritě představeného
  • tři až čtyři kláštery tvořily kmen, všechny kmeny měly společného opata (otce), ten zajišťoval duchovní vedení, fungování společných služeb
  • základním prvek spiritualilty je modlitba inspirovaná četbou písma (lekcio divina)

    Basil a jeho komunita

  • byl z Kappadikie (Malá Asie, Pontus)
  • nové pojetí - důraz na společný život, ten je chápán jako norma duchovního rozvoje, má svůj vlastní positivní obsah - život ve vzájemné lásce je odrazem Božího života - (Trojice = společenství)
  • Basil - napsal dvě řehole - myšlenka jednoty, v popředí poslušnost představenému
  • nesmí se budovat žádný klášter bez souhlasu místního biskupa, který bdí nad úrovní života v klášterech

    Jeroným a západní kněžství

  • mnišství přichází z východu na západ, objevují se ženské kláštery
  • Jeroným pocházel z křesťanské rodiny, žil nejprve jako eremita, poté rádcem a sekretářem papeže, vyřizoval mu korespondenci
  • vedl práce na překladu Bible do latiny (Vulgáta = lidová), vedl zasvěcené panny v Římě
  • s nástupem nového papeže opouští Řím, odebral se do Betléma, kde žil jako mnich (věnoval se vědě a vedení ženského kláštera)
  • mnišství na západě se velmi šířilo (Itálie, Afrika, Španělsko, Galie,...)

    Západní biskupské kláštery

  • nově zavedení komunitního života diecézního kléru, přizpůsobené pastoračním poslání (reakce na zesvětštění kléru)
  • formace kandidátů kněžství - předchůdce seminářů
  • Augustin - v severní Africe založil klášter intelektuálů, sojení vědecké a filosofické práce s řeholním životem, pořaduje slib chudoby

    Benedikt - otec Evropy

  • nutné ustálení městského života - vznik benediktinského řádu v 6. století
  • Benedikt - pocházel z bohaté rodiny, studoval v Římě, poté žil jako poustevník, byl požádán, aby se ujal vedení mnichů, odchod na Monte Cassino, zbořil Apollonův chrám, postavil klášter
  • Benediktova Řehole - mniši mají žít společně stejným způsobem života pod vedením opata, po deseti seskupeni pod autoritou děkana (pro rodinný ráz)
  • heslo "Ora et labora" - důležitost společné modlitby, slib chudoby, čistoty a poslušnosti, také stabilitas loci
  • doba vpádu barbarů, morální zkázy - benediktíni byli modelem společnosti, oázou lásky a pokoje, budování klášterů po celé západní evropě
  • přínos - vychovali mnoho svatých, kulturní přínos (opisování spisů)

    Iroskotské mnišství

  • potřeba hlásat Evangelium nově usazeným národům
  • mnich zanechává života v klášteře a prochází širým světem, hlásá Evangelium
  • Kolumbán Starší - hlásal Skotům, Britům
  • Kolumbán Mladší - poustevník, misionář, zakládal kláštery
  • benediktín Augustin - arcibiskup v Canterbury
  • beneditínský typ mnišství převážil nad potulným mnišstvím

    Cluny a reforma klášterů

  • na konci starověku byla provázaná duchovní a světská moc - úpadek, ignorance, simonie (přijetí nebo udělení církevní služby za peníze)
  • benediktínské opatství v Cluny (Burgundsko, Francie) bylo pod výlučnou patronací Svatého Stolce - odtud vycházela reforma klášterů, nejsilnější obnovný proud v tehdejší církvi
  • Clunyjská reforma měla dalekosáhlý vliv na klérus i laiky (z Cluny pocházel papež Řehoř VII. - Hildebrand)

    Obnova řeholního života ve vrcholném středověku

  • rozkvět duchovního života, obnova řeholního života (clunyjská reforma a zrod nových řádů)

    Obnova mnišského života

      • odstup od světa, mnich je co nejvíce sám s Bohem
      • vznik rodin mnišského pospolitého života pod řeholí sv.Benedikta
    • Calmudští mniši
      • zakladatel Romauld z Ravenny - 11. století
      • rozkvět za bl.Rudolfa (sestavil stanovy) - přísný život v pokání, omezení jídla, mlčení, modlitba, soustředěnost
    • Vallomborsa
      • zakladatel Jan Gualbert v Itálii
    • Cisterciáci
      • název podle francouzského kláštera v Citeaux (Cistercium) - nejvýznamnější řád s benediktínskou řeholí rozšířený po celé Evropě
      • zakladatel Robert z Molesmes
      • osobní a společná chudoba, zjednodušení liturgie, vlastní oděv (hábit z hrubé vlny)
      • poprvé organisován nejen klášter, ale i celý řád
      • velký impuls dal Bernard z Clairvaux - velký vliv na obnovu církve, kárál i papeže
      • muž činu, modlitby a kontemplace - uznáván za jednoho z největších církevních učitelů pro hloubku svého duchovního učení
      • prací přispěli ke zkvalitněnní zemědělství, řemeslné výžroby, zasáhli do duchovního života Evropy
    • Kartusiáni
      • zakladatel Bruno z Kolína nad Rýnem
      • s několika druhy se uchýlil do Grande Chartreuse (Velká Kartousa), tvrdý poustevnický způsob života, odmítali majetek, pravomoci

    Rytířské řády

    • charitiativní, bránili dobytá území, ochrana poutníků
    • vznik i ženských větví, ty se věnovaly výhradně nemocným
    • mezi řády byla často nevraživost a žárlivost
    • Johanité
      • vznikli pod vedením mistra Gerarda, jmenovali se podle špitální kaple Jana Křtitele
      • augustinova řehole, služba nemocným ale i vojenská služba
      • nejvyšším představeným byl velmistr řádu
      • skládali tři sliby
      • později šli na Maltu, dnes se jmenují Maltézští rytíři
    • Templáři
      • zakldatel Hugo z Payen
      • cílem bylo chránit pouť poutníků do Svaté země
      • slib skládali do rukou jeruzalémského patriarchy - tři sliby (čistota, chudoba a poslušnost)
      • dostali část paláce nazvanou Šalamounův chrám (lat. templum)
      • řeholní pravidla měli od Bernarda z Calirvoux
      • společná modlitba, vojenská organisace, velení měl velmistr
      • stavěli mohutné pevnosti, byli mocní a bohatí
      • roku 1312 na pátek 13. byli zrušení Filipem Sličným
    • Němečtí rytíři
      • polní špitál pro německé poutníky
      • převzali i vojenské úkoly
      • ve znaku měli bílý plášť s černým křížem
      • později evangelizátory Pruska (vznik státu Řádu německých rytířů)
    • Lazaristé
      • ošetřování malomocných, zdraví i nemocní členové, Agustinova řehole
      • nosili černé pláště se zeleným křížem
      • velmistr musel být malomocným (poté velmistrem mohl být i zdravý člověk)

    Řeholní kanovníci

    • vrcholný středověk, hodně kleriků, kvantita na úkor kvality
    • obnova kléru - jeden z bodů církvení reformy, jako nejlepší se jevilo schromáždit klérus k pospolitému životu
    • 11. století - reformní hnutí
  • Augustiniánští kanovníci
    • Augustinova řehole (důvod - byla přizpůsobivá pro život kněze)
  • Premonstráti
    • Francie - sv. Norbert z Xantenu
    • uchýlil se do Prémontré
    • řehole sv.Augustina, strohý život
    • původně rozjímavý život, později duchovní správa a kázání
    • premonstráti vynikli pastorační činností zvláště na venkově, misie mezi slovanskými kmeny
  • Žebravé řády
    • medikanti = žebráci - naprostá chudoba (osobní i celého společenství)
    • důraz na bratrství a komunitní život, zdůrazňovaná bratrská láska (říkali si bratři)
    • život v konventech (sloužily jako zázemí), často putovali a hlásali evangelium
    • otevřenost vůči světu, život mezi lidmi, ve městech, ve školách, universitách
    • misionáři v pohanských zemích, vliv na široké vrstvy
    • laické třetí řády, ženské druhé řády (kontenplativní)
      • Karmelitáni
        • původně latinští poustevníci na hoře Karmelu (zde údajně pobýval prorok Eliáš)
        • pod tlakem muslimů přesídlili na západ
        • později přestali být poustevnickým, inspirovali se dominikány
        • působili na universitách
      • Františkáni
        • sv.František z Assisi - apoštol chudoby a křesťanského bratrství, nechtěl usilovat o reformu církve, ale chtěl se jí podrobit
        • zřekl se bohatství po svém otci, cesta následování Krista
        • první řád - řád menších bratří (maličký v evangelijním smyslu)
        • druhý řád - ženská větev - zakladatelkou byla Klára z Assisi
        • třetí řád - laická bratrstva (mnoho významných osobností)
        • spory v otázce interpretace nové řehole v oblasti chudoby - rozdělení na dvě větve - konventuály a observanty (observanti = minorité = františkáni), v 16. století vzniká třetí větev - kapucíni
        • velký vliv - nový styl křesťanského života, důraz na osobní svědectví a příklad, obnova misionářského ducha, odmítáni boje, důraz na hlásání, lásku
      • Dominikáni
        • sv.Dominik - pocházel z Kastilie, současník Františka z Assisi
        • život v intenzivní práci, hlásání evangelia v chudobě
        • usadil se v konventu v Toulouse - program bylo hlubší studium Božího slova, meditace, život podle něho, hlásání
        • chudoba byla ideálem i evangelizačním nástroje
        • též založen ženský klášter
        • třetí řád - zprvu nazvaný militia Christi
        • měli augustinovu řeholi
        • 1216 shválen pod názvem Řád bratří kazatelů - misionáři celé církve, brzy se velmi rozšířili
        • František - tvář chudého Ježíše x Dominik - Slovo Otcovo, světlo světa
      • Augustiniánští eremité
        • vznik v Itálii, augustinova řehole
        • oddal se studiu, řád sehrál významnou úlohu na kulturním poli
  • Rozcestník

    Novinky
    Guestbook
    Škola
    Pravidla společenského chování
    Jak se staví hrad

    Ostatní

    Rome Total War
    Střepy

    Uspořádání webu

    V levém sloupci najdete hlavní menu, v pravé části webu jsou pak odkazy, které se vztahují jen k dané stránce. Na hlavní stránku se dostanete kliknutím na logo v záhlaví.

    Počítadlo


    Střepy a střípky

    Hlavní stránka střepů
    Sem. práce z Kabaly
    sv. Filip Neri
    Letopočty starověku
    Zasvěcený život
    Vtipy