Ježíšovi učedníci - zanechají vše, zvolení života v chudobě, čistotě, poslušnosti
zasvěcené panny a vdovy - modlitby, charitativní úkoly
Vznik a rozvoj křesťanského mnišství
doba pronásledování - mučednictví jako nejvyšší milost
pozdější doba - křesťanství spojeno s občanskými výhodami - stává se masové, povrchní, módní
Počátky a podstata
každodenní mučednictví, samota, askeze, kontemplace, snaha naplnit křesťanské ideály, starat se jen o Boha (návaznost na tradici mnišství - v Indii, Číně)
útěk ze světa - odmítání hříchů, zřeknutí se majetku, manželství, moci, služba Božímu království
4. století - rozmáhá se panenství, celibát, vznik mnišství
odchod na poušť - snaha o nalezení Boha, vyznání, že lidský život potřebuje především Boha, člověk je odkázán na Boha, vydání se do rukou Božích, doba šíření Křesťanství, avšak současně slábne jeho mravní síla, mnišství je novou formou křesťanského svědectví (spiritualita Jana Křtitele a Exodu)
Antonín - otec mnišství
původ mnišství - v eremitech (eremos = poušť) a anachoreti (anachorein = odejít stranou)
Antonín - pocházel z křesťanské rodiny, opustil vše a uchýlil se do samoty, pak odešel do pouště, žil v chudobě a přísnosti, jeho náplní života byla modlitba a práce, byl ochotný a pohostinný
stal se duchovním otcem (příjmal mnoho lidí - i významné osobnosti, všem pomáhal), byl velko autoritou
Anachoreti
mnišství se stává více organisovaným, život ve skupině byl nutný pro vyvarování se extrémům, hledání vyváženosti mezi samotou a pospolitým životem - práce, meditace o samotě, společná modlitba (počátky liturgie hodin), slavení litugie
Pachomius a cenobitismus
cenobitismus = společný život
důraz na společný život, také na poslušnost
A.D. 320 v Tabbanesi (Egypt) založil Pachomius první komunitu
napsal řeholi (regule = norma, pravidlo) - nejstarší dochovaná známá řehole
komunita - pachomiánský klášter, kaple, jednotlivé domky pro mnichy (každý tam žil sám)
podrobení se autoritě představeného
tři až čtyři kláštery tvořily kmen, všechny kmeny měly společného opata (otce), ten zajišťoval duchovní vedení, fungování společných služeb
základním prvek spiritualilty je modlitba inspirovaná četbou písma (lekcio divina)
Basil a jeho komunita
byl z Kappadikie (Malá Asie, Pontus)
nové pojetí - důraz na společný život, ten je chápán jako norma duchovního rozvoje, má svůj vlastní positivní obsah - život ve vzájemné lásce je odrazem Božího života - (Trojice = společenství)
Basil - napsal dvě řehole - myšlenka jednoty, v popředí poslušnost představenému
nesmí se budovat žádný klášter bez souhlasu místního biskupa, který bdí nad úrovní života v klášterech
Jeroným a západní kněžství
mnišství přichází z východu na západ, objevují se ženské kláštery
Jeroným pocházel z křesťanské rodiny, žil nejprve jako eremita, poté rádcem a sekretářem papeže, vyřizoval mu korespondenci
vedl práce na překladu Bible do latiny (Vulgáta = lidová), vedl zasvěcené panny v Římě
s nástupem nového papeže opouští Řím, odebral se do Betléma, kde žil jako mnich (věnoval se vědě a vedení ženského kláštera)
mnišství na západě se velmi šířilo (Itálie, Afrika, Španělsko, Galie,...)
Západní biskupské kláštery
nově zavedení komunitního života diecézního kléru, přizpůsobené pastoračním poslání (reakce na zesvětštění kléru)
formace kandidátů kněžství - předchůdce seminářů
Augustin - v severní Africe založil klášter intelektuálů, sojení vědecké a filosofické práce s řeholním životem, pořaduje slib chudoby
Benedikt - otec Evropy
nutné ustálení městského života - vznik benediktinského řádu v 6. století
Benedikt - pocházel z bohaté rodiny, studoval v Římě, poté žil jako poustevník, byl požádán, aby se ujal vedení mnichů, odchod na Monte Cassino, zbořil Apollonův chrám, postavil klášter
Benediktova Řehole - mniši mají žít společně stejným způsobem života pod vedením opata, po deseti seskupeni pod autoritou děkana (pro rodinný ráz)
heslo "Ora et labora" - důležitost společné modlitby, slib chudoby, čistoty a poslušnosti, také stabilitas loci
doba vpádu barbarů, morální zkázy - benediktíni byli modelem společnosti, oázou lásky a pokoje, budování klášterů po celé západní evropě
přínos - vychovali mnoho svatých, kulturní přínos (opisování spisů)
Iroskotské mnišství
potřeba hlásat Evangelium nově usazeným národům
mnich zanechává života v klášteře a prochází širým světem, hlásá Evangelium
Kolumbán Starší - hlásal Skotům, Britům
Kolumbán Mladší - poustevník, misionář, zakládal kláštery
benediktín Augustin - arcibiskup v Canterbury
beneditínský typ mnišství převážil nad potulným mnišstvím
Cluny a reforma klášterů
na konci starověku byla provázaná duchovní a světská moc - úpadek, ignorance, simonie (přijetí nebo udělení církevní služby za peníze)
benediktínské opatství v Cluny (Burgundsko, Francie) bylo pod výlučnou patronací Svatého Stolce - odtud vycházela reforma klášterů, nejsilnější obnovný proud v tehdejší církvi
Clunyjská reforma měla dalekosáhlý vliv na klérus i laiky (z Cluny pocházel papež Řehoř VII. - Hildebrand)
Obnova řeholního života ve vrcholném středověku
rozkvět duchovního života, obnova řeholního života (clunyjská reforma a zrod nových řádů)
Obnova mnišského života
odstup od světa, mnich je co nejvíce sám s Bohem
vznik rodin mnišského pospolitého života pod řeholí sv.Benedikta
Calmudští mniši
zakladatel Romauld z Ravenny - 11. století
rozkvět za bl.Rudolfa (sestavil stanovy) - přísný
život v pokání, omezení jídla, mlčení, modlitba, soustředěnost
Vallomborsa
zakladatel Jan Gualbert v Itálii
Cisterciáci
název podle francouzského kláštera v Citeaux (Cistercium) - nejvýznamnější řád s benediktínskou řeholí rozšířený po celé Evropě
zakladatel Robert z Molesmes
osobní a společná chudoba, zjednodušení liturgie, vlastní oděv (hábit z hrubé vlny)
poprvé organisován nejen klášter, ale i celý řád
velký impuls dal Bernard z Clairvaux - velký vliv na obnovu církve, kárál i papeže
muž činu, modlitby a kontemplace - uznáván za jednoho z největších církevních učitelů pro hloubku svého duchovního učení
prací přispěli ke zkvalitněnní zemědělství, řemeslné výžroby, zasáhli do duchovního života Evropy
Kartusiáni
zakladatel Bruno z Kolína nad Rýnem
s několika druhy se uchýlil do Grande Chartreuse (Velká Kartousa), tvrdý poustevnický způsob života, odmítali majetek, pravomoci
Rytířské řády
charitiativní, bránili dobytá území, ochrana poutníků
vznik i ženských větví, ty se věnovaly výhradně nemocným
mezi řády byla často nevraživost a žárlivost
Johanité
vznikli pod vedením mistra Gerarda, jmenovali se podle špitální kaple Jana Křtitele
augustinova řehole, služba nemocným ale i vojenská služba
nejvyšším představeným byl velmistr řádu
skládali tři sliby
později šli na Maltu, dnes se jmenují Maltézští rytíři
Templáři
zakldatel Hugo z Payen
cílem bylo chránit pouť poutníků do Svaté země
slib skládali do rukou jeruzalémského patriarchy - tři sliby (čistota, chudoba a poslušnost)
dostali část paláce nazvanou Šalamounův chrám (lat. templum)
řeholní pravidla měli od Bernarda z Calirvoux
společná modlitba, vojenská organisace, velení měl velmistr
stavěli mohutné pevnosti, byli mocní a bohatí
roku 1312 na pátek 13. byli zrušení Filipem Sličným
Němečtí rytíři
polní špitál pro německé poutníky
převzali i vojenské úkoly
ve znaku měli bílý plášť s černým křížem
později evangelizátory Pruska (vznik státu Řádu německých rytířů)
Lazaristé
ošetřování malomocných, zdraví i nemocní členové, Agustinova řehole
nosili černé pláště se zeleným křížem
velmistr musel být malomocným (poté velmistrem mohl být i zdravý člověk)
Řeholní kanovníci
vrcholný středověk, hodně kleriků, kvantita na úkor kvality
obnova kléru - jeden z bodů církvení reformy, jako nejlepší se jevilo schromáždit klérus k pospolitému životu
11. století - reformní hnutí
Augustiniánští kanovníci
Augustinova řehole (důvod - byla přizpůsobivá pro život kněze)
Premonstráti
Francie - sv. Norbert z Xantenu
uchýlil se do Prémontré
řehole sv.Augustina, strohý život
původně rozjímavý život, později duchovní správa a kázání
premonstráti vynikli pastorační činností zvláště na venkově, misie mezi slovanskými kmeny
Žebravé řády
medikanti = žebráci - naprostá chudoba (osobní i celého společenství)
důraz na bratrství a komunitní život, zdůrazňovaná bratrská láska (říkali si bratři)
život v konventech (sloužily jako zázemí), často putovali a hlásali evangelium
otevřenost vůči světu, život mezi lidmi, ve městech, ve školách, universitách
misionáři v pohanských zemích, vliv na široké vrstvy
laické třetí řády, ženské druhé řády (kontenplativní)
Karmelitáni
původně latinští poustevníci na hoře Karmelu (zde údajně pobýval prorok Eliáš)
pod tlakem muslimů přesídlili na západ
později přestali být poustevnickým, inspirovali se dominikány
působili na universitách
Františkáni
sv.František z Assisi - apoštol chudoby a křesťanského bratrství, nechtěl usilovat o reformu církve, ale chtěl se jí podrobit
zřekl se bohatství po svém otci, cesta následování Krista
první řád - řád menších bratří (maličký v evangelijním smyslu)
druhý řád - ženská větev - zakladatelkou byla Klára z Assisi
třetí řád - laická bratrstva (mnoho významných osobností)
spory v otázce interpretace nové řehole v oblasti chudoby - rozdělení na dvě větve - konventuály a observanty (observanti = minorité = františkáni), v 16. století vzniká třetí větev - kapucíni
velký vliv - nový styl křesťanského života, důraz na osobní svědectví a příklad, obnova misionářského ducha, odmítáni boje, důraz na hlásání, lásku
Dominikáni
sv.Dominik - pocházel z Kastilie, současník Františka z Assisi
život v intenzivní práci, hlásání evangelia v chudobě
usadil se v konventu v Toulouse - program bylo hlubší studium Božího slova, meditace, život podle něho, hlásání
chudoba byla ideálem i evangelizačním nástroje
též založen ženský klášter
třetí řád - zprvu nazvaný militia Christi
měli augustinovu řeholi
1216 shválen pod názvem Řád bratří kazatelů - misionáři celé církve, brzy se velmi rozšířili
František - tvář chudého Ježíše x Dominik - Slovo Otcovo, světlo světa
Augustiniánští eremité
vznik v Itálii, augustinova řehole
oddal se studiu, řád sehrál významnou úlohu na kulturním poli
V levém sloupci najdete hlavní menu, v pravé části webu jsou pak odkazy,
které se vztahují jen k dané stránce. Na hlavní stránku se dostanete kliknutím na logo v záhlaví.