Filosofie

Obsah

  • Filosofie (Ontologie, Gnoseologie, Filosofická antropologie, Logika, Etika, Estetika, Filosofická teologie)
  • Předsokratovská filosofie (Milétská škola, Herakleitos z Efesu, Pythagorejci, Elejská škola, Atomisté)
  • Sofisté (Protagoras, Gorgias)
  • Sokrates
  • Helenistická filosofie (Epikurejci, Stoikové)
  • Platón
  • Aristoteles
  • Křesťanské filosofické myšlení (Období patristiky, Období scholastiky, Odlišnost antického a křesťanského duchovního postoje)
  • Období patristiky (Svatý Augustin)
  • Období scholastiky (Radikální realisté, Nominalisté, Umírnění realisté, Anselm z Cantebury, Pierre Abelard, Wiliam Ockham, Albert Veliký, Tomáš Akvinský, Novotomismus)
  • Filosofie renesance a humanismu (Mikuláš Koperník, Galileo Galilei, Giordano Bruno, Francis Bacon)
  • Politická a právní filosofie (Niccolo Machiavelli, Thomas Hobbes, Thomas Moore, Thomaso Campanella)
  • Porenesanční filosofické systémy
  • Racionalismus (René Descartes, Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz)
  • Empirismus (John Locke, David Hume, George Berkley)
  • Francouzské osvícenství (Charles Louis Montesquieu, Jean Jacques Rosseau, Voltaire)
  • Německé osvícenství (Immanuel Kant)
  • Filosofie 19. století (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
  • Filosofické směry 19. století
  • Scientistní směry (Positivismus, Marxismus)
  • Iracionistické směry (Arthur Shopenhauer, Friedrich Nietzsche)
  • Novodobá filosofie (Objevy, které ovlivnily filosofii 20. století, Rozdělení novodobé filosofie)
  • Pragmatismus (Wiliam James, John Dewey)
  • Existencialismus (Srovnání teistického a ateistického existencialismu, Karl Jaspers, Gabriel Marcel, Jean Paul Sartre, Albert Camus)
  • Fenomenologie (Edmund Husserl, Jan Patočka)
  • Novotomismus
  • Postmodernismus (Jean Francois Lyotard, Václav Bělohradský)

    Filosofie

  • filein - milovat, sofia - moudrost (láska k moudrosti)
  • Pythagoras - filosof pravdu nezná, on ji hledá (není to mudrc), je to lovec pravdy
  • existují 2 životní cesty - honba za materiálnem (otročina) a hledání pravdy (svoboda)
  • Sokrates - ,,Vím, že nic nevím‘‘ – výraz pokory
  • filosofie je překročení světa každodennosti - transcendentování každodeního světa
  • důvody filozofování - obecná zkušenost - z bytí na světě, každodenní
  • Aristoteles - únik před nevědomostí, Kant - 2 věci mají naplňující smysl - vesmír(obdivoval ho) a inteligence (mravní zákon), Descartes: ,,Myslím, tudíž jsem.‘‘
  • vidění světa v celku - specializované vědy - empirický charakter, tématicky redukované, spjaté s určitými metodami
  • empirické otázky - Kdy taje měď? Kdo zvítězil v bitvě u Slavkova?
  • filozofické otázky - překračuje oblast zkušeností, zaměřuje se na svět jako na celek, základní filosofické otázky - Co je poznání? Jaký je smysl lidské existence?
  • neohraničený rozhovor - neuzavírá se do pouček a definic, narušuje a provokuje každé ustrnulé myšlení
  • pokus o definici - kritické uvažování o podmínkách možnosti naší zkušenosti - uvažování o bytí, o podstatě světa, o světě a jeho vzniku, o poznání (možnosti poznání, důvěryhodnost smyslů, hranice poznání), o člověku (smysl lidského života, etika, náboženství)

    Ontologie

  • ontos - jsoucí, existující
  • nauka o bytí, o jsoucnu - Co je podstatou světa?
  • Materialisté
    • marxismus - něco hmotného, odpovědi hledají například podle živlů
    • atomisté
  • Idealisté
    • duchovní základ jako princip světa
    • objektivní idealismus - Platon
    • subjektivní idealismus - Berkeley (jediná realita je obsah našeho vědomí)
  • monismus - podstatou světa je jeden princip
  • dualismus - 2 principy - Descartes (duchovní i hmotné chápání je rovnocenné)
  • pluralismus - mnoho rovnocenných principů (Platon, Leibniz – monády (idealisté))
  • jsoucno - trvale kratší, zaniká a vzniká, vše, co existuje
  • bytí - věčné a trvající, umožňuje existenci jsoucna

    Gnoseologie

  • gnoseologie - noetika
  • gnosis - poznání
  • empirismus - smyslová zkušenost - J. Locke (tabula rasa - při narození máme prázdné vědomí) - ,, Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech.‘‘
  • racionalismus rozum – vše se od něho odvíjí - smysly mohou klamat
  • negativismus - pochybování (skepse) - Descartes (z počátku skeptik, ke konci života změnil názor), Sv. Augustin
  • agnosticismus - poznání je omezené - Kant (omezenost na svět jevů vnímané smysly - nelze proniknout k podstatě)

    Filosofická antropologie

  • I.Kant – 3 základní antropologické otázky
    1. Co mohu poznat? (gnozeologie)
    2. Co mám dělat? (etika)
    3. V co mohu doufat? (teologie, náboženství)

    Logika

  • zakladatel - Aristoteles - dílo Organon
  • předmětem zájmu je myšlení a zákony správného usuzování
  • Sofisté svými sofismaty přispěli k rozvoji logiky, rozvoj při diskuzi

    Etika

  • ethos - mrav, zvyk, obyčej
  • dílo Aristotela - Etika Nikomachova
  • principem je mravní usuzování a jednání čověka
  • Kategorie dobra a zla
  • morálnost - kritérium je na mně, shod jedince s vědomím
  • mmravnost - obecně platné hodnoty, shoda s etikou, objektivně platné normy

    Estetika

  • podstata krásy, schopnost vnímat krásu, kategorizace krásy a její projevy

    Filosofická teologie

  • otázky týkající se Boha, náboženství

    Předsokratovská filosofie

  • 7.-5.st př.Kr.

    Milétská škola

  • kolébkou je staré Řecko
  • zrod v kolonizační oblasti Malé Asie (dnes Turecko)
  • centrum bylo město Milétos
  • ontologická témata, tázání se na svět
  • byli to materialisté, monisté a hylozoisté (hýlos - látka, zoé - život, látka je zdrojem života)
  • arché - pralátka, původní princip (zavedl ji Anaximandros)
  • Anaximandros
    • arché je apeiron - něco, co nemá hranici (peras), je principem světa, za hranicí smyslově postižitelného
  • Thales
    • všestranná osobnost – vědec, politik, mořeplavec
    • předpověděl zatmění slunce, měřil výšku pyramid
    • arché je voda - vše z ní vzniká
    • když hleděl na hvězdy, tak spadl do studny, Thrácká děvečka mu pak vyčetla, jak může vykládat druhým o vesmíru, když neumí chodit ani po Zemi
  • Anaximenés
    • arché je vzduch - jiné principy zhušťováním a ředěním

    Hérakleitos z Efesu

  • nepovažuje se za pokračovatele Milétské školy
  • měl přízvisko temný - obtížný a současníky nechápaný
  • arché je oheň
  • Nic není stálé, vše je v neustálém pohybu, vše podléhá změně.
  • Pantha rei - vše plyne - "Nelze dvakrát vstoupit do jedné řeky" - řeka plyne, člověk se mění
  • protiklady – příčina a zdroj pohybu (napětí mezi nimi), svět je jich plný (Noc a den, žena a muž, zdraví a nemoc)
  • dialektika
    1. učení o změně, zdrojem je napětí mezi protiklady - (Hegel, marxismus)
    2. umění vést rozhovor (Sokrates)
  • rozhovor - uvádění protikladů, také obsahuje změnu v názoru

    Pythagorejci

  • číslo je podstata světa
  • hudba je doklad o uspořádanosti vesmíru - nebeská tělesa vydávají zvuky (hmotnost a rychlost těles - hudba sfér
  • víra v přeměňování duší (duše je i ve zvířatech – nejedli maso)
  • ve své době byli považováni za sektu, jejich shromaždiště bylo vypáleno
  • Pythagoras
    • matematik, filozof, astronom
    • Antos efa - vše schvaloval

    Elejská škola

  • italské město Elea – kolonizační oblast Řecka
  • Xenofánes
    • nejprve byl rapsódem (potulný pěvec)
    • kritik antropomorfismu
    • antropomorfismus - bohové mají lidskou podobu
    • kritik polyteismu (monohobožství)
    • panteista (vše je bůh)
  • Parmenidés
    • 2 druhy poznání - rozumové (dosažení pravdy) a smyslové (pravé vědění)
    • smysly nás klamou, nebytí není a nemůže být, neexistuje žádná změna, žádný vývoj, pohyb neexistuje
    • zánik - přechod z bytí do nebytí (a to neexistuje) - není to možné
    • vznik - přechod z nebytí do bytí - není to možné - není vznik ani zánik
    • pokrok v ontologii – podstatou světa je bytí
  • Zenón z Eleje
    • snažil se dokázat myšlenky Parmenida, dokazoval neexistenci pohybu pohybu
    • Zenónovy aporie - myšlenkové paradoxy, důkazy neexistence pohybu
    • aporie letu šípu (rozdělení pohybu na nekonečno nehybných bodů), závody Achila a želvy (půlení cesty)

    Atomisté

  • Leukippos
    • zakladatel atomismu
    • zákon kauzality - ani jedna věc nevznikne bez příčiny, vše vzniká z nějaké příčiny (lat. causa - důvod)
    • determinista (nahodilost neexistuje, osudovost)
  • Démokritos
    • bohatý, vzdělaný, dožil se 109 let
    • podstatou světa jsou atomy - dále nedělitelné částice (řec. a tomos - ne dělitelný)
    • Jsou věčné, nemění se a nepohybují se, nezanikají a nevznikají
    • vznik a zánik věcí je způsoben shlukováním a rozdělováním atomů
    • liší se velikostí a hmotností, nedají se pozorovat
    • pluralista
    • i lidská duše je z atomu

    Sofisté

  • 5. století před Kristem, souhrnné označení pro placené učitele moudrosti
  • relativizace pravdy a dobra, učení za peníze
  • cvičení řečnické dovednosti, právního dualismu ( pozitivní právo - vytvořené člověkem, pozitivní právo – silnější zvítězí)

    Protagoras

  • pravda je subjektivní (řečnictví - pravdu má ten, kdo si ji umí obhájit) - relativizace
  • Sofismata – jak přelstít v rozhovoru druhého (Co jsi neztratil, máš! Neztratil jsi rohy, máš tedy rohy., Znáš toho muže za závojem? Ne? Pak tedy neznáš svého otce.)
  • řešení sofismat přispělo k rozvoji logiky
  • od subjektivní pravdy došli k subjektivnímu dobru

    Gorgias

  • je to skeptik
  • 3 skeptické předpoklady
    1. nic není
    2. je- li něco, člověk to nemůže poznat
    3. lze- li to poznat, nejde to dále sdělit

    Sokrates

  • nepatří mezi sofisty, vyučoval formou dialogu
  • měl ženu Xantipu („Jen dobrý jezdec dokáže zvládnout Xantipu - pak zvládne i Athéňany“)
  • Dialog
    1. negativní - destruktivní, předstírá, že přijímá stanoviska druhého (ironie), nutí druhého dále zdůvodňovat svá stanoviska, vytváření dalších definicí
      chce dosáhnout rozporu v argumentech druhého člověka - cílem je přesvědčit druhého - Vím, že nic nevím., uvědomění si vlastní nevědomosti
    2. konstruktivní - pozitivní (maieutivní - porodní), cílem je pomoc druhému k poznání a závěru, přiblížení k pravdě
  • Etika
    • Sokratés chtěl vzdělání a poznání pro všechny (narozdíl od Sofistů, Sokrates věřil v objektivitu)
    • Etický intelektualismus – aby se člověk choval dobře, musí vědět, co je dobré, pak se nechová jinak, předpoklad správného chování je znalost a poznání, pokud člověk zná dobro, nemůže konat zlo
    • nejvyšší ctnost – člověk se řídí objektivními pravdami, péče o duši
    • blaženost - eudaimonie (spokojenost duše, duchovní nad tělesno a smyslovost)
    • eudaimonismus - cílem je dosažení blaženosti
    • poznání sama sebe – cílem je sebepoznání, vnitřní hlas (daimonion - svědomí)
    • podle Sokrata by stát měli řídit schopní lidé - aristokraté, Athéňané to vnímali jako názor, který stojí proti principům athénské demokracie
    • byl obžalován za pobuřování mládeže, kritiky vlády a bezbožnosti, odsouzen k vypití bolehlavu (nevyužil možnost útěku - potvrdil tak svůj názor na respektování zákonů), Platon pak sepsal fiktivní soudní líčení Obrana Sokratova

    Helénistická filosofie

  • 4. stol př.Kr. – 0)
  • díky politice Alexandra Velikého - šíření kultury Řecka, míšení kultur - kosmopolitní charakter
  • hlavní problematika - etika - eudamonia - stav, ke kterému máme dospět vlastními silami

    Epikurejci

  • žili v Athénách, založili školu (Zahrada Epikurova), "zahradní filosofové"
  • vycházejí z atomismu, nebyli zastánci causality (determinismu), ale byli přesvědčeni, že náhoda existuje
  • Etika
    • rozum je největší majetek, kritérium dobra je radost
    • za nejvyšší dobro považují duchovní slast (hedoné), slast je nejvyšší dobro
    • slast je, když člověk necítí bolest v těle, ani neklid v duši, slast není rozkoš
    • není to filosofie obžerství a nevázanosti, ale spíše rovnováhou mezi askezí a rozkoší
    • člověk by měl žít tak, aby se člověk vyvaroval fyzické újmy a psychickým problémům
  • Strach
    1. strach ze smrti - smrti se nemusíme bát, protože když jsme my, není smrt, a když je smrt, nejsme my
    2. strach z bohů - člověk se nemusí obávat bohů, protože do už do života člověka nezasahují (deismus)
    3. strach z bolesti - je-li utrpení silné, netrvá dlouho, trvá li dlouho, pak není silné
    • žádostivost - bohatství, sláva - překážky klidu, Epikurejci hlásají - Žij skrytě
    • strach a žádostivost jsou uragány duše
    • Titus Lucretius Carus (báseň O přirozenosti věcí)

    Stoikové

  • zakladatel - Zénon z Kitia
  • vznik v Athénách, poté centrum dění v Římě
  • Seneca, Epikletos, Marcus Aurelius
  • Logika
    • návaznost na Aristotela, jsou to empiristé
    • rétorika - monologické umění
    • dialektika - umění vést dialogy
    • zabývali se také paradoxy - paradox lháře (Lžu - buď skutečně lžu, ale tak mluvím pravdu, nebo mluvím pravdu ale pak je nepravdivé, že lžu)
  • Fyzika
    • ontologie - bytí a světové zákony, reálná jsoucna materiální (smysly vnímané)
    • abstrakce - reálná sféra (hmotná), Boha chápou materialisticky - označují ho jako pneuma (oheň a vzduch)
    • anteisté – pneuma vším proniká
    • idealismus - pneuma vše oduševňuje - svět je jako rozumový a oduševnělý celek
    • vše, co se odehrává je dobré a odehrává se to účelně, rozumně a nutně
    • deterministé - vývoj světa je předem dán, až fatalisté - osudovost
  • Etika
    • musíme žít s souladu s přírodou, principem světa (ne tak extrémní jako cynikové)
    • Ten, kdo chce, toho osud vede. Kdo se vzpírá, toho táhne.
    • cílem je dosáhnutí stavu ataraxie - stav duševní vyrovnalosti
    • překážky na cestě k ataraxii jsou afekty (vášně, pudy, touhy – máme je překonat apatií - osvobození od vášní)
    • stoikové měli 2 sociální požadavky - spravedlnost a lásku – stejné pro všechny lidi (x cynikové - apatie je všude)
    • řešili problematiku sebevraždy – odmítají ji v afektu, připouštějí promyšlenou a rozumovou (když to není vzepření se osudu)
    • Seneca – působil na dvoře císaře Nerona, co napsal, nekoresponduje úplně s jeho životem, (byl velmi bohatý a žádostivý, zasebevraždil se)
    • Marcus Aurelius - dílo Hovory k sobě (forma dialogu se sebou samým), zdrženlivý způsob života
    • Epikleitos – propuštěný otrok, svoboda - mravní vlastnost, která je dostupná každému bez ohledu na jeho postavení (vnitřní svoboda)

    Platón

  • žák Sokrata
  • v Athénách založil školu Akademii, která trvala až do roku 526 (přibližně 900 let) - matematická studia, bezplatné vyučování, nad vchodem byl nápis Nevstupuj, kdo neznáš geometrii
  • dílo - většinou formou dialogu, vystupuje tam často Sokrates
  • Obrana Sokratova, Symposion (Hostina) - dobro, láska, krása, eros - filosofický pud, Politea (Ústava) - nejrozsáhlejší nauka o lidské společnosti, politologické problémy
  • Faidros - zde formuluje své učení o idejích a 3 částech duše, Zákony - věnoval politice, nestihl ho dokončit
  • Platón rozlišuje existenci 2 světů:
    1. Svět idejí - svět nadpřirozený – prvotní, nadřazený, smysly nepostižitelný, ideje jako pravzory jsoucen jsou nehmotné, neměnné, věcné a smysly nevnímatelné
    2. Svět přirozený - svět kolem nás, něco odvozeného, druhotný svět, jsoucna jsou pouze napodobeniny pravzorů (druhotná, proměnlivá, konečná a smysly vnímatelná)

    Platonův trojúhelník                 

  • Gnozeologie
    • výklad poznání
    • smysl neposkytuje hlubší poznání o podstatě jsoucen, pouze nižší poznání
    • rozum poskytuje vyšší poznání, týká se idejí, jistota a stabilita
    • rozumové poznání (rozpomínání duše – anamnéze na svět idejí) – racionální proces, proces rozpomínání
    • tělo je vězení nebo hrob duše (soma séma), co bylo před narozením, bylo zapomenuto po spojení s tělem
    • duše je ze světa idejí (byla tam před narozením, měla by tam být i po smrti)
    • člověk se může rozpomínat, vyvolává to dialektika (ve smyslu umění vést rozhovor, otrok si např. vzpomíná na geometrické poučky pod vedením Sokrata
    • nejvyšší idea je idea dobra
  • Etika - v duchu eudaimonismu, snaha o poznání, ale hlavně o rozpoznání (eudamonia - duševní slast X hedoné - tělesná slast)
  • Spravedlivé společenství
    Ctnosti Části duše Vrstvy ve státě
    moudrost rozum vládci (filosofové)
    statečnost vůle armáda - vojáci
    umírněnost žádostivost obchodníci, řemeslníci
  • dobré formy vlády - Sofokracie - vláda filozofů)
  • špatné formy vlády - tyranie (vláda násilí), demokracie (vláda svobody), oligarchie ( vláda bohatých)

    Aristoteles

  • 4. stol. před Kristem, žák Platonské Akademie
  • vychovatel Alexandra Velikého (po jeho smrti byl odsouzen k trestu smrti, utekl z Athén)
  • velká osobnost starověku
  • založil filozofickou školu Lyceion (procházeli se ve sloupořadí v Athénách)
  • Logika
    • základní formy myšlení - pojem, soud, úsudek
    • pojem
      • dobré pojmenování, poznání, samotný pojem odráží podstatu věci
      • znak společný, spojující X znak oddělující, rozlišující (člověk je živočich (společné se zvířaty), zárověň je tvor myslící (na rozdíl od zvířat), Ústava - je právní předpis (jako další vyhlášky), má nejvyšší právní moc)
      • kategorie
      • pojmy nejvyšší nadřazenosti (substance, kvalita, kvantita, vztah)
    • soud
      • má hodnotící charakter (popis – tabule je zelená)
      • není to pojem, ale není to ani konečný výsledek (úsudek) - (Tabule je zelená (subjekt - tabule, predikát - zelená)
    • úsudek
      • zahrnuje více soudů, vyvození závěru z předpokladů - učení o sylogismu - (Všichni lidé jsou smrtelní. Sokrates je člověk. -> Sokrates je smrtelný.)
  • Fyzika
    • přírodovědné spisy - O Duši (považován za zakladatele psychologie), základy botaniky, zoologie
    • pojetí vesmíru - jako první naznačuje geocentrické uspořádání
    • pojetí duše - biologické pojetí, duši rozděluje na různé stupně s určitými vlastnostmi
      1. Rostlinná duše - vegetativní - rostliny (funkce - příjem potravy, růst, rozmnožování)
      2. Smyslová duše - živočišná - živočichové (funkce - smyslové poznání, pohyb)
      3. Rozumová duše - jen člověk (myšlení)
    • vyšší stupeň obsahuje i stupeň nižší
  • Metafyzika
    • jeho vlastní filozofie - vše, co překračuje smyslovou zkušenost
    • Aristoteles vytýkal Platónovi odtržení podstaty věci od věci samotné a komplikovanost idejí (světa)
    • co bylo u Platóna odtrženo, tvoří u Aristotela jednotu duchovního principu (forma) s hmotným principem (látka)
    • hylemorfismus - učení o látce a formě
    • látka - první substrát každé věci, neurčená určitelnost
    • obsahuje možnost (potenci) od negativního určení dospět k uskutečnění, potřebuje formu (forma látku vymezí, ohraničí), přechod od možnosti k uskutečnění dochází změnou, vznikem, zánikem (pohyb)
    • Aristoteles je dualista – není ani materialista, ani idealista (stejná váha formy i látky)
    • poznání Aristotela a Platóna – pravé vědění s věděním obecným (P: svět idejí, A: ve věcech)
    • pohyb – je věčný, Aristoteles uvádí 6 forem pohybu (vznik a zánik, růst a zmenšování, kvalitativní přeměna, prostorové přemístění), existuje tolik pohybů, kolik je jsoucen
    • změny mají 4 druhy příčin - materiální (materiál, barva), formální (tvar), působící (někdo to vyrobil), účelová
    • Čistá forma - forma všech forem, sama nemá příčinu v ničem jiném
    • svět je věčný, ale omezený a konečný, řetězec jednotlivých příčin – nelze donekonečna hledat příčiny, musí existovat nějaká prapůvodní příčina (Bůh)
  • Etika
    • zakladatel etického uvažování
    • dílo - Etika Nikomachova
    • cílem je dosažení blaženosti (eudamonia)
    • eudamonie - největší dobro a blaženost, máme usilovat o dosažení tohto stavu, můžeme ho dosáhnout tvořivým a aktivním životem, zdůrazňuje rozumnost (žít podle rozumu je lidská přirozenost)
    • Rozumnost je podstatná etická cnost, Aristoteles se opírá o zásadu zlatého středu - cnost je vždy mezi dvěma krajnostmi (extrémy) - statečnost je mezi zbabělostí a nerozvážností
  • Politologie
    • učení o společnosti
    • dílo Politika (sbírka 158 ústav - analyzoval je), zakladatel komparativní politologie
    • Člověk je zoon politicon (bytost společenská) – přirozené žít ve vztazích, ve společnosti, pro dobro celku, obce, ne pro dobro osamoceného jedince, ale ne negativně, zdůrazňoval, že člověk není schopen žít sám - společnost je jako živý organismus
    • celek a jednotlivec (osamocený člověk nemá takovou hodnotu jako ve vztazích)
    • organicismus - sympatie na straně celku, propojení státu a organismu
    • Komparativní politika - srovnávací
    • Dobré a špatné formy vlády:
      Dobrá forma vlády Špatná forma vlády
      Monarchie Tyranie (vláda jednoho)
      Aristokracie Oligarchie (vláda bohatých)
      Pollitea Demokracie (vláda davu)
    • Aristoteles odmítl Platónovu sofokracii - silné střední vrstvy, kritika Platónova ideálního státu
  • Středověk trval od roku 476 do 1492
  • ve filosofii je důležitý rok 529 - zrušení Platónovy Akademie a také založení Benediktínského kláštera na Monte Casinu
  • duchovní zdroj - křesťanství
  • filosofie je podízena teologii (nemůže překročit náboženská dogmata - regula fides), víra stojí výše než rozum

    Křesťanské filosofické myšlení

    Období patristiky

  • 8. století
  • pater - otec, učení církevních otců ( na východě Atanáš, Bazil, Řehoř Naziánský a Jan Zlatoústý, na západě Ambrož, Augustin, Jeroným a Řehoř Veliký)
    • apologetika - 1.-2. století křesťanství, obhajoba křesťanství
    • dogmatika - 3.-4. století - formulace základních dogmat víry
    • systematika - 5. - 8. století - třídění a vytváření systému v církvi

    Období scholastiky

  • 9.-15. století
  • filosofie vyučována na církevních školách a univerzitách - Bologna
  • spor o universiálie (obecné pojmy) - spor o jejich reálnou nebo abstraktní existenci
  • zdrojem Písmo svaté (zjevená pravda) nebo názory autorit z antické filosofie (Platón, Aristoteles)
    • raná schoastika - 9.-12. století
    • vrcholná scholastika - 13. století - Tomáš Akvinský
    • pozdní scholastika - 14. - 15. století

    Odlišnost antického a křesťanského duchovního postoje

  • ANTIKA - naturalismus - soustřeďuje se na plné prožití tohoto světa, víra ve vlastní schopnosti
  • racionalismus - důvěra v rozumové poznání
  • KŘESŤANSTVÍ - supranaturalismus - odvracení se od tohoto světa, víra v Boží milost, pozemský život není cílem, není koncem
  • supraracionalismus - víra převyšuje rozum (supra = nad)

    Období patristiky

    Svatý Augustin

  • Augustinus Aurelius, taktéž Augustin z Hippo
  • 354 – 430 Hippo Regius
  • biskup a učitel církve v období pozdního římského císařství, je svatým, jeho svátek připadá na 28. srpna
  • Augustinus je jeden z nejvýznamnějších raně křesťanských filozofů a teologů, představitel latinské platónsky orientované systematické patristiky
  • poslední muž antiky a první muž středověku
  • jeho matkou byla Sv.Monika, otec byl pohanem
  • zprvu vedl rozmařilý život, ve třiceti letech konvertoval ke křestťanství, byl knězem, pak biskupem
  • Stvořil jsi nás pro sebe a neklidné je naše srdce, dokud nespočine v Tobě.
  • dílo: Vyznání (Confesiones) - autobiografie, vylíčení své cesty ke křesťanství, psáno formou modlitby, rozmluva s Bohem, dále O svobodě vůle, O trojici, O obci Boží
  • theocentrismus - Bůh je nejvyšší bytí (ontologie), Bůh je nejvyšší pravda (gnozeologie), Bůh je nejvyšší dobro (etika)
    1. ontologie
      • Bůh - největší bytí (je dokonalé, nezávislé, věčné), naopak jsoucna jsou nedokonalá, konečná a závislá
      • kreacionismus - Bůh stvořil svět z ničeho - ex nihilo
      • exemparismus - (exempla - vzory) - teologizace Platónovy teorie idejí - svět existuje věčně, ale pouze v mysli Boží v podobě idejí, vzorů, věcí (Bůh neustále řídí, zachovává a obnovuje svět)
    2. gnozeologie
      • Bůh je nejvyšší pravda
      • úloha rozumu je potlačena, závislost na víře (Credo, ut inteligam - Věř, abys rozuměl)
      • snaha o poznání Boha (sebepoznáním), poznání jiných cílů je zbytečnost
      • iluminace - poznání je dílo Boží milosti (dostává se cestou nadpřirozeného osvícení)
      • světlo pravdy nacházíme uvnitř sebe (metoda introspekce) - cesta přiblížení se k Bohu
      • metoda introspekce - Sv.Augustin ji použil k překonání skepticismu
      • vše je zpochybnitelné, však to, že pochybujeme je jistota (jistota vlasní existence, myslím, tedy jsem - Cogito, ergo sum)
      • jistota Boha - nikdo z nás nechce být klamán druhými (máme v sobě touhu po pravdě od Boha)
    3. etika
      • problematika svobodné vůle, v raných spisech kladl důraz na svobodu vůle, každý je zodpovědný za svá rozhodnutí
      • později používá termínu predestinace (předurčení) - je již dáno, kdo bude spasen, kdo je zatracen, nelze ovlivnit (učení balancuje na hraně učení katolické církve - musí být chápáno ve smyslu toho, že Bůh jako vševědoucí již ví, kdo bude spasen a kdo ne, také zdůrazňuje důležitost Boží milosti - sami se nespasíme, i kdybychom se rozkrájeli)
      • učení bylo později převzato a špatně vyloženo protestanty (Kalvín, Zwingli)
    4. učení o společnosti
      • dílo O obci Boží - teorie o predestinaci
      • rozlišuje obec pozemskou (společenství je určeno k zániku, je to založené na sebelásce, společenství pro hříšníky - např. Římská říše) a obec Boží (láska k Bohu, určeno ke spasení, nedokonalý předobraz je církev, Augustin požaduje dominantní postavení víry ve státě - teokracii)

    Období scholastiky

  • spor o obecné pojmy - spor o univerzálie - zda existují, zda mají reálnou podstatu nebo to jsou pouze jména v naší mysli
  • zabývali se tím Platón i Aristoteles

    Radikální realisté

  • universalia sunt realia - jsou reálné, existují nezávisle na naší mysli
  • ispirace Platónem - ideje jsou pravzory - existují před jednotlivými věcmi v mysli Boží
  • universalia sunt ante res - obecné pojmy jsou před věcmi (představitel Anselm z Cantebury)

    Nominalisté

  • univarsalia sunt nomina - jsou jmény, existují pouze v naší mysli
  • universalia sunt post res - nejprve vznikly věci, pojem je až výsledek pozorování (představitel Wiliam Ockham)
  • podle katolické církve je to hereze (blud)

    Umírnění realisté

  • kompromis mezi nominalistyy a realisty
  • universalia sunt realia - reálná existence
  • universalia sunt in rebus - inspirace Aristotelem - existují přímo ve věcech
  • universalia sunt post res - z pohledu člověka - universálie existují po věcech ve jménech
  • universalia sunt ante res - z pohledu Boha - obecné byly před stvořením v mysli Boží

    Anselm z Cantebury

  • ve sporu o universálie byl radikální realista
  • 11./12. století, pocházel z Itálie, arcibiskup
  • navazuje na Augustina ve vztahu rozumu a víry - víra je nad rozumem (Credo ut intelligam)
  • křesťan by se měl skrze víru pozvedat k rozumnosti a vědění
  • dosažení pravdy - musíme nejprve uvěřit v tajemství víry, poté o nich uvažovat
  • neumístíme-li víru na počátek, staneme se domýšlivými - důležitá je pokora
  • ontologie - Bůh jako nejdokonalejší bytost musí existovat jak v rozumu, tak v realitě

    Pierre Abelard

  • 11./12. století, Francouz
  • učitel, zamiloval se do své studentky (Helois, pak musel do kláštera)
  • kacíř - považoval rozum za vyšší víře - Poznávám, abych věřil. (Intelligo ut credam)

    Wiliam Ockham

  • učení o dvojí pravdě - rozum a víra (navzájem si odporují)
  • byl to nominalista a heretik
  • Ockhamova břitva - zásada logické úspornosti - Není-li to nezbytně nutné, nemá se dokládat množství důvodů.
  • pokud existuje více řešení, má se použít to nejméně komplikované

    Albert Veliký

  • Albertus Magnus - doctor universalis - univerzální učenec
  • Německý šlechtic a biskup, učitel
  • dílo - 21 svazků - komentáře k Aristotelovi - zpřístupnění Aristotelovy filosofie
  • usiloval o napsání Sumy teologické, ale nestihl to (dokončil to Tomáš Akvinský)

    Tomáš Akvinský

  • představitel vrcholné scholastiky
  • 13. století, šlechtický původ, vychováván v klášteře Monte Casino (Benediktínský klášter)
  • setkal se s dominikánským teologem Albertem Velikým, v 17 letech vstoupil do dominikánského řádu
  • nazýván doctor angelicous
  • dílo - komentáře k Aristotelovi (Tomáš Akvinský z něj vychází), polemické rozhovory, apologetická díla (bránící křesťanství) - Suma proti pohanům
  • teologická díla - výklad jeho myšlenek - 5 důkazů boží existence - Suma teologická
  • ve vztahu o universálie - byl to umírněný realista - obecné pojmy existují, ve skutečnosti ve které jsme, je obecné přímo v jednotlivých věcech
  • vztah rozumu a víry - dva základní způsoby poznávání, s vírou je spojena pravdivost
  • rozum se může mýlit
  • mezi rozumem a vírou není rozpor, protože existuje jediná pravda, a ta je od Boha
  • 5 rozumových důkazů Boží existence
    1. důkaz z pohybu - každý pohyb má svého původce, na počátku všeho musel dát první impuls Bůh
    2. důkaz z příčiny - vše má svoji příčinu, musí existovat příčina příčin, prapříčina - Bůh
    3. důkaz z nahodilého a nutného - vše můžeme považovat za nahodilé, ale musí být nějaká nutnost, která tuto nahodilost způsobuje - Bůh
    4. důkaz hierarchie dokonalosti - jsoucna mají různý stupeň dokonalosti, musí existovat něco nad nimi, něco nejdokonalejšího - Bůh
    5. důkaz teleologický - (teleos - účel) - vše má svůj účel, musí existovat někdo, kdo určil tento účel - Bůh
  • společenskovědní názory - vliv Aristotela - T.Akvinský souhlasí se zoon politicon - je nutné, aby člověk žil ve společnosti
  • nejlepší forma státu je monarchie - Král by měl být tím, čím je duše v tělě a Bůh ve světě
  • nejhorší forma státu je tyranie
  • úloha církve by měla být nadřazena moci světské - král by měl být podřízen církvi

    Novotomismus

  • aktualizované učení a názory Tomáše Akvinského
  • 1879 byl novotomismus doporučen všem katolickým teologům a filosofům
  • papež Lev XIII. - encyklika Aeterni patris - výraz snahy o soulad mezi rozumem a vírou (Non contra sed supra rationem)
  • církev potřebovala jednotnou filosofii, aby mohla reagovat na argumenty rozvíjejícího se světa

    Filosofie renesance a humanismu

  • rinascimento - znovuzrození (antiky a člověka)
  • 13.-14. století - 16. století
  • člověk se stává ústřední hodnotou
  • antika je hlavní inspirace (zásada ad fontes - návrat k pramenům)
  • racionalismus - opětovná důvěra v rozum
  • naturalismus -právo na svobodné rozvíjení se
  • zámořské objevy, vynález knihtisku (1450), zesvědštění
  • humanismus - ideál vzdělání, důstojnost, svoboda člověka, důraz na rozumové poznání, soběstačnost
  • orientace na Platóna, založena Platónská akademie ve Florencii, kulturní centrum nezávislé na církvi, univerzitách
  • reformace - zdůraznění úlohy jedince (jedinec je odpovědný za své chování přímo Bohu), reakce na zesvětštění církve, úsilí o obrodu církve (Jan Hus, Martin Luther, Jan Kalvín)
  • geocentrismus - zformuloval Aristoteles, Ptolemaios
  • heliocentrismus - Slunce je středem vesmíru, ostatní planety obíhají kolem, poprvé tuto teorii zformuloval polský astronom Mikuláš Koperník

    Mikuláš Koperník

  • 1544, dílo O obězích nebeských sfér, zdůvodňuje zde své názory
  • planety - kruhovité dráhy, rovnoměrný pohyb
  • Johann Kepler - pokračovatel Koperníka, matematická formulace zákonů o pohybu planet
  • teorie pohybu planet po elipsách (pohyb je tím rychlejší, čím je planeta blíže Slunci)
  • prosazoval matematický ideál poznání - vše se dá matematicky poznat
  • Kde je látka, tam je matematika

    Galileo Galilei

  • italský astronom, otec přírodovědy
  • vynálezce dalekohledu (30x zvětšení), objevil čtyři Jupiterovy měsíce
  • formuloval zákon o volném pádu
  • obhajoval Koparníkovy teorie, pod hrozbou mučení své učení odvolal

    Giordano Bruno

  • člen dominikánského řádu, pro své názory byl obviněn z bezbožnosti a donucen k odchodu, pak cestoval po Evropě
  • po návratu do Itálie byl uvězněn a v roce 1600 byl upálen
  • Vy vynášíte rozsudek s větším strachem, než já ho příjímám
  • myšlenka nekonečnosti vesmíru - kosmocentrismus - nelze stanovit střed vesmíru, střed vesmíru je v každém z nás, v každém člověku
  • mnohost světů - nejsme jedinou obydlenou planetou
  • homogenita vesmíru - vše ve vesmíru je stvořeno ze stejné hmoty, působí zde stejné zákony, síly
  • panteismus - příroda je ztělesněný Bůh
  • monádismus - základní stavební oduševnělé jednotky - monády - nemají čistě hmotnou povahu
  • organicismus - svět je jako živý organismus - vše žije a tvoří nejrozmanitěším způsobem, vše co žije, je svobodné, nikdo nesmí nikomu nic vnucovat (ani náboženské donucování)

    Francis Bacon

  • filosof, politik
  • zakladatel empirismu
  • po králi Jakubovi I. a vévodovi z Buckinghamu nejvýznamnější člověk v Anglii
  • dosáhl hodnosti Lorda kancléře, ale pak byl obviněn z korupce a odsouzen, Bacon svoji chybu uznal a už se více v politice neangažoval
  • tvůrce nové vědecké metody - indukce - metoda správného poznání - od konkrétního ke všeobecnému - otec moderní vědy (kritizoval dedukci)
  • k této metodě je potřeba správný vědecký postup - formulace hypotézy - experimenty - formulace výsledků - další experimenty, které potvrdí výsledek
  • preferuje smyslovou zkušenost - je to empirista
  • cílem vědy je ovládnout přírodu tím, že ji poznáme, ke správnému poznání je potřeba užít indukce a zbavit se předsudků (idolů)
  • idoly - předsudky, omyly lidí
      omyl rodu lidského - omyly z lidské přirozenosti, ke kterým nás svádí lidská povaha jako taková (např. afekty)
    • omyl jeskyně - týká se člověka jako jednotlivce (odlišná povaha a výchova), dodáváme slovům významy na základě naší osobní zkušenosti
    • omyl tržiště - omyly v lidské komunikaci nebo setkávání (špatná volba slov)
    • omyl divadla - jsme ovlivněni teoriemi, filosofiemi, které přetrvávají
  • dílo: Nový organon - podle Aristotelova Organonu - polemika s Aristotelem, soupis myšlenek
  • Nová Atlantida - představa státu, společnosti

    Politická a právní filosofie

    Niccolo Machiavelli

  • dílo Vladař - chce sjednocení Itálie, obrací se k Lorenzovi Medicejskému, radí mu jak se udržet u moci, jak vládnout
  • machiavelismus - typ politiky, účel světí prostředky, upřednostnění osobní moci
  • hlavní je udržení silného postavení panovníka - v případě ohrožení použít i nejkrajnější prostředky - Z hrobu se nemstí nikdo
  • vyvyšuje individualismus, sílu, znalost psychologie protivníka
  • lev - symbol moci, liška - symbol vychytralosti

    Thomas Hobbes

  • angličan, představitel teorie společenské smlouvy - jedna z teorií vzniku státu
  • přirozený stav - (stav před vytvořením státu) - válka všech proti všem, člověk je od své přirozenosti egoista, prosazuje sám sebe, nebere ohledy na druhé, silnější poráží slabšího - stav chaosu
  • Homo homini lupus - Člověk člověku vlkem - vznik státu za účelem ochrany lidí před vnějším světem, po nastolení pořádku
  • byl zastánce absolutistické monarchie - stát určuje vše, lidé ztrácí suverenitu, na oplátku jim zaručuje ochranu
  • dílo - Leviathan

    Thomas Moore

  • právník, kancléř Jindřicha VIII., popraven za to, že nechtěl konvertovat od katolictví, je uctíván jako svatý
  • dílo Utopia - kritika anglických poměrů, představa ideálního státu, rovnost lidí
  • uvědomuje si, že v jeho době je ideální společnost neuskutečnitelná - v praxi může ji může uvést pouze osvícený panovník
  • utopistické teorie - utopia - neexistující místo, znaky - rovnost všech, povinnost pracovat, celek je více než jedinec

    Thomasso Campanella

  • snaha v praxi prosadit spravedlivou společnost - vyvolalo to povstání v kalábrii, T.Campanella uvězněn
  • dílo Sluneční stát - žádá napojení církve a světské moci - nejvyšším vládcem tady na zemi má být papež

    Porenesanční filosofické systémy

  • 17. století - 1. polovina 18. století
  • novověká filosofie mezi renesancí a osvícenstvím, podobné rysy jako renesance - racionalismus, humanismus, středem zájmu je člověk
  • rozvoj přírodních věd, poznávací ideál - matematika - filosofové byli předními matematiky (Descartes, Liebniz, Pascal)
  • racionalismus - důraz na rozum, ve vědomí člověka vrozené principy, ideje - Descartes, Leibniz, Spinoza
  • empirismus - smyslová zkušenost, člověk se rodí s prázdným vědomím, smysly jsou zdrojem pro vytváření obsahu vědomí - John Locke, David Hume, Berkley

    Racionalismus

    René Descartes

  • významný francouzský matematik a filosof, účastnil se třicetileté války, pak pobýval ve Švédsku na dvoře královny Kristiny, zde umřel na nachlazení
  • jediná jistota je pochybování - Cogito ergo sum - myslím, tudíž jsem
  • když budeme brát za pravdivé to, co je jasné, nebudeme se mýlit, ale člověk se příliš často nechává vést smysly
  • na počátku je skepse - díky ní získáváme nové souvislosti - Bůh existuje(my bychom ho neuměli stvořit), svět existuje (Bůh jako dokonale pravdivý nás nemůže klamat), pravda je to, co chápeme
  • Descartes nachází 2 základní ideje:
    • 1. Bůh je nekonečná substance (substance = to, co nepotřebuje nic jiného ke své existenci, existuje ze sebe sama)
    • 2.ideje dvou substancí stvořené Bohem - res cogitans (věc myslící) a res extensa (věc rozlehlá - hmotný princip) - Descartes je proto považován za dualistu
  • nahlíží na zvířata jako na pouhé stroje - tato tendence vrcholí u mechanických materialistů (považují i člověka za stroj)
  • podle Descarta se všechno dá vysvětlit matematicky a technicky
  • zabývá se také pohybem - potvrzuje myšlenku prvního hybatele - Boha, celkové množství pohybu, které Bůh světu udělil se napříč dějinami nemění

    Baruch Spinoza

  • 1632 - 1677
  • taktéž Benedikt Spinoza
  • byl to žid, žil v Holandsku v Amsterdamu
  • měl být rabínem, ale stal se filosofem, byl pak exkomunikován z židovské obce
  • dílo Etika vyložená způsobem užívaným v geometrii
  • Spinoza patří k racionalstům, důvěra v rozum a nedůvěra ve smysly
  • jedinou substancí je Bůh a pojímá ho panteisticky, ztotožňuje ho s přírodou - panteismus a monismus
  • Bůh je nekonečné myšlení a Bůh je nekonečná rozlehlost
  • etika - člověk je rozumná bytost, díky rozumu usiluje o poznání, rozum je základ cnosti
  • na druhou stranu je člověk ovládán pudy, istinkty a vášněmi - nebezpečí, že jimi člověk nechá ovládnout, ale vášně by neměly být zkroceny rozumem, ale spíše uspořádány, neměly by být potlačeny, protože jsou hnacím motorem lidské přirozenosti
  • problematika svobodné vůle - svobodná vůle neexistuje, protože vše se děje z Boží milosti a vůle, ale zčásti můžeme svobodné vůle dosáhnout na základě rozumového poznání, když Boží vůli přijmeme a chceme, tak se staneme svobodnými
  • tím se prohlubuje náš vztah k Bohu - amor Dei intelektualis (duchovní láska k Bohu) nebo amor fati (láska k osudu) - nejvyšší stav, kterého můžeme dosáhnout

    Gottfried Wilhelm Leibniz

  • 1646 - 1716
  • německý filosof, matematik, vynálezce, historik, právník
  • z jeho podnětu byla v roce 1700 Berlínská akademie věd
  • byl předchůdcem soudobého ekumenismu - usiloval mezi sblížení mezi katolíky a protestanty
  • chtěl zavést mezinárodní dorozumívací jazyk
  • učení o monádách (monas = řec. jednotka) - dílo Monadologie - původně zavedl slovo monády G.Bruno
  • jsou to body, jsou duchovní podstaty, vše je odvozeno od duchovních podstat (opak marxismu)
  • jsou to síly, silová centra, duše (jsou oduševnělé v určitém stupni)
  • nejvyšší monádou je Bůh, lidská duše je také monáda
  • monády jsou individuální - neexistují dvě stejné monády
  • je považován za pluralistu - monád je mnoho
  • učení o předzjednané harmonii - jaktože když monády jsou individuální, že ve světě funguje soulad - Bůh je tvůrce harmonie, příměr k hodinám
  • theodicea - jaktože když je Bůh, existuje zlo
  • existují tři druhy zla - metafyzické zlo - spočívá v konečnosti našeho světa, zlo fyzické - utrpení a bolest (my jsme nedokonalé bytosti, máme nedokonalé pocity), zlo morální - člověk chybuje a hřeší, vysvětluje to svobodnou vůlí, kterou máme, říká, že "součet zla ve světě je podstatně menší než součet dobra"
  • tento svět je nejlepší ze světů, které Bůh mohl stvořit, kriticky na to reagoval Voltair - Candide

    Empirismus

    John Locke

    1. gnozeologické názory
      • dílo Esej o lidském rozumu - člověk se narodí s prázdným vědomím - Tabula rasa
      • obsah vědomí pochází z vnitřní (prožívání) či vnější zkušenosti (věci kolem nás)
      • Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech
    2. politologie
      • dílo Dvě pojednání o vládě - teorie přirozené smlouvy
      • přirozený stav - platí přirozené právo - každý má právo na život, svobodu, majetek
      • teorie ochrany lidských práv - člověku náleží jeho základní práva z důvodu lidství, stát není dárcem těchto práv, ale jejich ochráncem
      • optimální vláda - konstituční monarchie
    3. pedagogika
      • zdůraznění role výchovy, kritizoval nějkteré předměty - výuka válek a konfliktů v historii vytváří dojem přirozenosti

    David Hume

  • skotský filosof a historik - dílo Dějiny Anglie
  • dílo Pojednání o lidské přirozenosti - nejvýznamnější ontologické dílo
  • prošel různými vývojovými fázemi, využívá skepse
  • skepse proti dosavadnímu založení vědy na principu kausality - poukazuje na pouhou časovou následnost
  • zpochybnění existence substance - vše jsou pouze představy
  • skepse vůči metafyzicce a náboženství - věci, které přesahují smyslové zkušenosti jsou pouze spekulace

    George Berkley

  • irský biskup
  • gnozeologická problematika - díla Pojednání o základech lidského poznání
  • existovat znamená být vnímán - důraz na smyslové vnímání
  • popírá existenci hmotného světa jako zdroje našich vjemů - jediná realita je obsah našeho vědomí - subjektivní idealimus (svět je fenoménem vědomí, existuje pouze v nás jako idea)
  • G.Berkley nen plně subjektivním idealistou - podle něj ideje pocházejí od Boha

    Francouzské osvícenství

  • myšlenkový proud v 18. století, nejprve v Anglii (J.Locke), Nizozemí
  • největší uplatnění ve Francii - století filosofů
  • praktická filosofie - všímá si problémů společnosti, života lidí, zabývali se společenskovědními tématy
  • hlavní přestavitelé - Voltaire, Rousseau, Montesquieu
  • racionalismus - důvěra v rozum, poznání člověka, snaha shrnout veškeré vědění doby do jedné encyklopedie - dílo Ecyklopedie čili racionální slovník umění, věd a řemesel
  • zakládaly se vědecké instituce, knihovny
  • věk náboženství a filosofie ustoupil věku vědy - osvícenství se často staví kriticky k náboženství, tradici, filosofii, snaží se zavést nový svobodnější řád
  • encyklopedisté - snaha postihnout veškerou vzdělanost té doby, 28 svazková encyklopedie - Encyklopedie čili racionální slovník věd, umění a řemesel - vydavatelé Denis Diderot (dílo Jeptiška) a Jean d´Alembert (slavný matematik)
  • častý směr deismus (Bůh se po stvoření o svět nezajímá)
  • mechanický materialismus - La Mettrie (Člověk stroj), Holbach, Helvetius

    Charles Louis Montesquieu

  • 1689 - 1755
  • dílo Perské listy - satira společnosti, církve i státu, cizinci cestují po Francii a kritizují věci, na které si obyvatelé Francie již zvykli
  • dílo Duch zákonů - kritika absolutistického státu
  • hledá vzor dokonalého zákona - nejlepší vláda a zákony jsou takové, které se přispůsobí stavu společnosti
  • rozvedl teorii o dělení moci - dělba moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní - tyto orgány mají být na sobě nezávislé (základy převzal od Locka) - vzájemná kontrola složek státu
  • zdůrazňoval také důležitost geografických faktorů (poloha, přístup k moři, velikost území) - odráží se to i v společenských podmínkách

    Jean Jacques Rosseau

  • nevyznával kult rozumu, upřednostňoval cit, napsal dílo Vyznání
  • Akademie v Dijonu se tázala, zda pokrok přispívá ke zlepšení mravů či ne, Rosseau napsal Rozpravu o vědách a umění - tím se proslavil
  • pokrok vede k úpadku mravů, volal k návratu k přírodě a přirozenosti, harmonii
  • rozlišuje nerovnost přirozenou a mravní či politickou, přirozenou nekritizuje (odlišné předpoklady, vzhled, talent), mravní či politickou odsuzuje (nerovnost majetkového či mocenského postavení)
  • dílo O společenské smlouvě - teorie vzniku státu podle společenské dohody mezi lidmi
  • je příznivcem přímé demokracie, společného vlastnictví, podle Rosseau je pravda vždy na straně většiny - člověk je nucen být svobodný
  • inspirace pro marxismus, měl 8 dětí a všechny je dal do sirotčince
  • dnešním stavem je vinen ten, kdo první postavil plot a vznesl nárok nad půdou takto ohraničenou

    Voltaire

  • vlastním jménem Francois Marie Arouet
  • byl to spisovatel, filosof, encyklopedista a historik, napsal i pár divadelních her
  • proslul jako satirický spisovatel, byl vězněn v pařížské Bastile
  • před pronásledováním uprchl do Anglie, do Pruska
  • dílo O mravech a duchu národů - je dobré, když historik je zároveň i filosof
  • psal filosofické romány, kritizoval Liebnizův bezbřehý optimismus - dílo Candide neboli optimismus), Filosofický slovník, historické dílo Století Ludvíka XIV.
  • bránil svobodu, kritizoval náboženství, byl to pravděpodobně deista
  • dílo Rozprava o snášenlivosti - požadavek svobodného projevu, tolerance - Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale až do smrti budu bránit vaše právo říkat to

    Německé osvícenství

    Immanuel Kant

  • 1724 - 1804
  • teolog, filosof, studoval přírodní vědy
  • studoval v Královci ve Východním Prusku (Kaliningrad), pak tam také učil
  • žil pedantský život
  • tři základní otázky:
    • Co mohu poznat? (gnozeologická otázka)
    • Co mohu dělat? (etika)
    • V co mám doufat? (teologická otázka)
  • agnosticismus - lidské poznání je omezené, omezuje se na svět jev, k podstatě věcí nemůžeme proniknout
  • rozlišil morálnost X mravnost
  • tři fáze Kantovy filosofie:
    • Předkritické období - zabývá se vznikem vesmíru a planet, (Kant-Laplassova teorie vzniku vesmíru)
    • Kritické období - díla Kritika čistého rozumu, Kritika praktického rozumu (o etice), Kritika soudnosti - nepříjímá věci dogmaticky, hledá vlastní cestu
    • Pokritické období - věnuje se náboženství, právu, mravnosti
  • Kantův pohled na poznání - gnozeologie (v kritickém období) - lidé dělají dva typy soudů: Analytické a Syntetické soudy
  • soud - výpověd o skutečnosti, soud má subjekt a predikát (Koule je kulatá - predikát tam nepřidává nic nového, ale říká určitou vlastnost, která je obecně platná)
  • Analytické soudy - predikát nerozvíjí subjekt, zdůrazňuje pouze to, co je již obsaženo v subjektu - např. Koule je kulatá. Těleso je rozlehlé. Trohúhelník má tři úhly.
  • Analytické osudy jsou vždy apriorní (z rozumu, nezávislé na zkušenosti, všeobecné a nutné)
  • Syntetické soudy - predikát rozvíjí subjekt, přináší novou informaci
    • syntetické aposteriorní - vypovídané o subjektu je ze smyslové zkušenosti, neplatí všeobecně a nutně, např. Tato koule je červená. Tričko je pruhované. Sešit je popsaný.
    • syntetické apriorní - syntézu vykonává náš rozum, jsou všeobecné a nutné, např. v matematice - 125+150=275, v geometrii - Úsečka je nejkratší spojnice mezi dvěma body., v přírodovědě - Každá změna má svoji příčinu
  • na základě objevu syntetických soudů apriorních dospívá k závěru, že jsme vybaveni apriorními schopnostmi, které nám dovolují dosahovat poznatků, které jsou nutné a obecné a které nepodléhají proměnám smyslové zkušenosti. Zkoumá, jak pracuje naše poznávání, když sestavuje syntetické soudy apriorní (jaké tu lze nalézt úrovně, vztahy, procesy)
  • Kopernikánský obrat - zdůrazňuje činnost člověka, sice připouští roli smyslové zkušenosti, ale smysly nám přinášejí pouze neuspořádaný materiál, pak nastupuje role poznávacího subjektu, díky tomu vzniká obraz světa - gnozeologie
  • "My sami vnášíme řád a pravidelnost mezi jevy do přírody."
  • je to subjektivní idealista
  • agnostik - možnosti poznávání jsou omezeny na jevovou stránku, k podstatě proniknout nemůžeme
  • etika Immanuela Kanta - je zastáncem etiky autonomního jednání člověka - naše rozhodování se řídí zásadami, které má každý člověk v sobě - objev kategorického imperativu
  • v rozumu člověka jsou různé typy zásad - maximy (jsou subjektivně platné) a imperativy (objektivně platné) - hypotetický imperativ (platí obecně, ale jen za určité podmínky - chceš li dlouho žít, musíš...) a kategorický imperativ - má závazný charakter, platí všeobecně a nutně
  • Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy zároveň platit jako princip všeobecného zákonodárství.
  • nastolení souladu mezi vlastní zásadou a všeobecně platným principem (co nechceš, aby ostatní dělali tobě, nečiň ty jim)
  • Dvě věci ve mě vyvolávají úctu: Hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mě.

    Filosofie 19. století

    Georg Wilhelm Friedrich Hegel

  • 1770 - 1831
  • pocházel ze Stuttgardtu
  • dílo Fenomenologie ducha
  • absolutní idealismus - učení o seberozvoji, podstatou všeho je duchovní idea - absolutní idea (světový rozum, světový duch) - která je podstatou všeho
  • všechno hmotné je druhotné
  • 1.dialektika trojstupňové dialektické schéma - teze (den), antiteze (protiklad - noc) a syntéza (astronomický den má 24 hodin) - probíhá seberozvoj absolutní ideje
  • dialektiku před G.Hegelem používal i Platón - konfrontace protikladných názorů v diskuzi pomůže člověku zjistit pravdu
    Trojstupňové dialektické schéma - tzv. Hegelova triáda 3 stupně rozvoje absolutní ideje Trojstupňová stavba filosofie
    1. teze čistá idea - pojem sám o sobě existující mimo prostor a čas logika
    2. antiteze vznik přírody v prostoru a čase - stav odcizení, zevnějšení, jinobytí filosofie přírody
    3. syntéza z přírody se vyděluje lidský svět, civilizace, kultura - nová vyšší jednota prvotní ideje a přírody, Hegel ji nazývá duchem - subjektivní duch (individuální vědomí)
    • objektivní duch (nadindividuální projevy ducha - řád, který je vůči individuu objektivní, rodina, společnost, stát
    • absolutní duch projevující se uměním, náboženstvím a filosofií (filosofie je nejvyšší forma existence absolutního ducha)
    filosofie ducha
  • 2.smysl má řád a stát, ne jednotlvec - zájem jednotlivce se má podřídit zájmu státu (podobně jako u Aristotela) - vzhlížel k militaritnímu Pruskému státu jako k ideálnímu státnímu zřízení
  • Provinění ctí velké charaktery - Hegel opovrhoval těm, kdo usilovali o štěstí pro všechny - Světové dějiny nejsou půdou pro štěstí. Šťastná období jsou v nich pouze prázdné listy.
  • 3.svoboda jednotlivce - člověk nemá jednat sám za sebe, smysl a hodnotu nemá individuální žití o sobě, ale začlenění a podřazení pod nadosobní dějinné síly, především stát, světový duch jedná skrze jednotlivce, často proti jeho osobním záměrům
  • jednající člověk si může myslet, že slouží zcela určitým a čistě osobním záměrům, ale ve skutečnosti nad těmito záměry vládne lest rozumu (vztah k historickým osobnostem - Napoleon naplňoval pouze historickou nutnost, ne svůj záměr)
  • podle Hegela jsou individua, národy i celé epochy pouze nutná stádia, jimiž musí projít celý světodějný proces - co je rozumné, to je skutečné, co je skutečné, to je rozumné
  • neexistují hranice pro poznávání - vše je přístupné

    Filosofické směry 19. století

  • scientistní - vědecký, racionální (positivismus, marxismus)
  • iracionalistické - mimorozumové složky - insinkt, intuice (Schoppenhauer, Nietzsche - voluntaristé - zdůraznění vůle)
  • vrchol a konec vývojového optimismu, nastupuje pocit deziluze
  • antropocentrismus - středem všeho je člověk
  • scientisms a positivismus
  • iracionalismus - Nietzche - vůle k moci, Schopenhauer - vůle k životu

    Scientistní směry

    Positivismus

  • máme se zaměřit na to, co je ověřitelné smysly
  • odmítá vše, co překonává smyslovou zkušenost - metafyzika, náboženství
  • vznik v Anglii (tradice empirismu)
  • August Comte
    • zakladatel positivismu
    • dílo Kurs positivní psychologie
    • zákon tří stádií - vývoj lidského myšlení prochází třemi fázemi: 1.lidské myšlení jednotlivce, 2.lidské myšlení v oboru a 3.lidské myšlení lidstva jako celku
    • zabýval se tím, co je potvrditelné rozumem - je kritickým k metafyzice, ontologii a náboženství
    • navazuje na Davida Huma a Ockhama
    • myšlení prochází třemi stádii
        1. teologické (nedokonalé pojetí - animismus)
        2. metafyzické (abstraktní pojmy, ptá se na příčinu a podstatu, jsou to spekulace)
        3. positivní (člověk se nezabývá nepoznatelným, ale ověřitelným)
  • Jeremy Bentham - sociální utilitarismus - Co největší štěstí pro co největší počet lidí - sociální rozměr
  • John Stuart Mill
  • Herbert Spencer - filosof i sociolog, ovlivněn evolucí - snaha aplikovat na vývoj společnosti

    Marxismus

  • vznikl 1940
  • Karl Marx a Friedrich Engels
  • až později se přetvořil v ideologii
  • materialismus a ateismus
  • nejdůležitější je hmota, myšlení je také produkt hmoty
  • dialektika - svět se mění, utváří, působením protikladů (dialektiku převzali od Hegela)
  • Karl Marx
    • německý ekonom, filosof, sociolog, jeden z největších sociologů všech dob
    • nedomníval se, že rozvíjí sociologii, svoji teorii nazýval historickým materialismem a považoval ho za komplexní společenskou vědu nasvázanou hranicemi jednotlivých společenskovědních oborů
    • ateista a materialista (materiální podmínky určují duchovní stránku společnosti)
    • základem společnosti je výrobní způsob, který je tvořen výrobními silami a výrobními vztahy (výrobní síly = lidé a výrobní prostředky - stroje, nářadí, materiály, suroviny, výrobní vztahy = organizace výrobních sil, uspořádání výroby)
    • vše duchovní (vědní obory, právo, morálka, filosofie, náboženství, umění) tvoří tzv. nadstavbu společnosti, která je závislá a odvozená od povahy výrobních vztahů
    • všechny dosavadní typy společností (vyjma pravěké) byly založené na boji mezi třídami (docházelo k boji mezi vykořisťovateli a vykořisťovanými - mezi otrokem a otrokářem, nevolníkem a feudálem, dělníkem a kapitalistou)
    • postavení člověka ve společnosti určuje vlastnictví výrobních prostředků - jedinec buď musí prodávat svoji pracovní sílu na trhu (je vykořisťován) a nnebo si kupuje sílu jiných (vykořisťuje je )
    • kritizuje nerovnost, ta má být odstraněna revolucí (dělnická třída má svrhnout kapitalistickou třídu), nejdříve má být nastolen socialismus jako předstupeň komunismu a poté pravý komunismus jako beztřídní společnost
    • optimistické pojetí vývoje společnosti - svět se vyvíjí ke stále dokonalejším formacím - k beztřídní společnosti
    • přivlastňování nezaplacené práce je základní formou kapitalistického výrobního způsobu a z něho plynoucího vykořisťování dělníka

    Iracionistické směry

    Arthur Schopenauer

  • 1788 - 1860
  • německý filosof, narodil se v Gdaňsku
  • jako malý hodně cestoval
  • studoval filosofii, filologii, chemii, fyziku, botaniku, anatomii, fyziologii, geografii a astronomii
  • jeho myšlenky působily na umělce (R.Wagner), on sám se nechal ovlivnit prastarými indickými myšlenkami
  • Svět jako vůle a představa
  • 1.Svět jako představa - všechny věci jsou nám dány jako jevy (I.Kant), svět, jaký se jeví smyslům, nemá opravdové bytí (Platón)
  • 2.Svět jako vůle - podstatou všeho je vůle, a to vůle k životu, ta nás žene vpřed, podstata člověka není v rozumu, ale ve vůli, člověk je pouze ztělesněná vůle
  • v životě je nejsilnějším projevem rozmnožovací pud, láska je iluze, je to pouze přetvářka přírody, aby se lidé rozmnožovali, po plodném věku ženská krása rychle uvadá - ztrácí smysl
  • každý jev v prostoru a čase je objektivací neprostorové a bezčasé vůle
  • vůle jedince je nesvobodná (musí se podřídit), ale vůle celku je svobodná, protože tu kromě ní nic jiného není, co by ji omezovalo
  • Utrpení světa a vykoupení
  • 1.Život jako utrpení - vůle je nekonečná, naplnění omezené, bolest je realitou života - život ani nestojí za to, aby byl žit (šest dní plahočení a sedmý den nudy, život spěje k smrti), sebevražda není východisko (vůle si vytvoří nové ztělesnění - znovuzrození)
  • 2.Estetická cesta vykoupení - umění je pozorování věcí nezávisle na kauzalitě a vůli, hudba je nejbesprostřednějším obrazem vůle samé a tedy i podstaty světa, není sice vykoupení ze života, ale je krásnou útěchou
  • 3.Etická cesta vykoupení - ta jediná je trvalá, prostředkem je askeze, cílem je stav "umrtvení", jakési nirvány (návaznost na indické myšlení)

    Friedrich Nietzsche

  • "Jen zřídkakdy někdo zaplatil tak vysokou cenu za svého génia" (Durant)
  • je to nihilista
  • tento svět je vůle k moci a jinak nic (zavržení vyššího principu, metafyziky, víry - víra je slabost člověka)
  • "Bůh je mrtev"
  • byl vychováván výlučně ženami
  • obdivuje řecký starověk
  • přátelil se s Wagnerem, přejal Schopenaurovo učení, ale pesimismus považuje za slabost
  • díla Tak pravil Zarathustra, Ecce Homo, Antikrist (protikřesťanské), Vůle k moci
  • v závěru svého života byl nemocen a odkázán na pomoc druhých
  • filosof s kladivem - sedmero anti- -
    1. Nietzsche je antimoralista - Židé převrátili morálku pánů a otroků, soucit je nemoc lidstva
    2. antifeminista - emancipace žen signalizuje úpadek společnosti
    3. antisocialista - socialistický ideál znamená zvrhnutí člověka ve zvíře, podstatou všeho života je vykořisťování, přemáhání slabších, podrobování
    4. antidemokratista - morálka stádní zvěře
    5. antiintelektualista - vědomí, rozum, intelekt je pouze služebník vůle
    6. antipesimista - pesimismus je slabost člověka, kritika Sokrata (pokora, "Vím že nic nevím")
    7. atikřesťan - křesťané nenávidí panství, vznešenost, smysly a radost, přirozené hodnoty
  • člověk je jen provaz natažený mezi opicí a nadčlověkem, provaz nad propastí
  • nadčlověk - výjimečný člověk, náznak nadčlověka byl například Caesar, Alexandr Veliký, Napoleon, je to člověk s novým mravním ideálem, novou morálkou
  • to co je na člověku dobré, že je jen mostem, nikoli účelem, co lze na něm milovat, že je jen přechodem, zánikem
  • lidské, příliš lidské - Ach malý člověk se opět vrací. Věčný návrat nejmenšího. Ach, hnus, hnus, hnus!
  • Kdo se kdy v nitru vypořádal s křesťanstvím méně než tento neochvějný a nejneohroženější popirač Boha mezi Němci?

    Novodobá filosofie

  • 20. století - krize filosofie (mluví se dokonce i o konci filosofie)
  • ve 21. století se stává filosofie opět žádanou - hledání odpovědí na problémy dnešní civilizace
  • řeší problémy jazyka, sdělitelnosti, komunikace
  • charakteristická nesystematičnost

    Objevy, které ovlivnily filosofii 20. století

  • Fyzika - Kvantová teorie Maxe Plancka, teorie relativity Alberta Einsteina, dále vlnová mechanika, kvantová mechanika a jaderná fyzika
  • filosofie 19. století pokládala atomy za poslední, nezničitelné hmotné jednotky, předpokládal se determinismus, nenarušená souvislost přírodních procesů, jiná pravidla platí pro fyziku makrosvěta a fyziku mikrosvěta
  • Psychologie - hlubinná psychologie Sigmunda Freuda - Výklad snů
  • Astronomie - objev pohybu galaxií a rozpínání vesmíru (Edwin Hubble)
  • Lingvistika - mohutný rozvoj lingvistiky, jazyk se stal jedním z hlavních témat filosofie 2. poloviny 20. století
  • Technika - kosmické lety, počítače, umělá inteligence, ohrožení lidstva jadernými zbraněmi

    Rozdělení novodobé filosofie

    1. Směry navazující na pozitivismus - odpor k metafyzice, řeší problematiku poznání (novopozitivismus, pragmatismus, filosofie jazyka, kritický racionalismus)
    2. Směry fenomenologicky orientované - fenomenologie, existencionalismus, hermeneutika (Hermés - posel bohů, směr usilující o hledání metod k porozumění světu, člověku)
    3. Směry orientované ontologicky - nová metafyzika
    4. Směry usilující o vytvoření univerzálního systému - marxismus, novotomismus
    5. Směry antropologicky orientované - středem pozornosti je člověk - exestionalismus, sociální psychoanalýza
    6. Křesťanská filosofie - a)Katolické východisko - novotomismus, novoaugustinus, b)protestanské východisko - teologie krize
    7. Směry zdůrazňující metodickou stránku filosofie - využití ve speciálních (společenských) vědách - novopozitivismus, hermeneutika, struktualismus (uplatnění v estetice, literární teorii, jazykovědě)
    8. Filosofie posledních let - poststruktualismus a posmodernismus

    Pragmatismus

  • vznikl koncem 19. století v USA
  • návaznost na empirismus a positivismus, behaviorismus, Darwinovy myšlenky, sofisty, machiavelismus
  • pragma - řec. jednání, čin, praxe
  • je to filosofie činu, užitku, odráží americké myšlení (užitek, činorodost)
  • teorie pravdy - pravda je to, co přináší užitek, to, v co věříme - pluralitní filosofie (obsah víry každého je individuální), relativní filosofie - (měnící se)

    Wiliam James

  • zaklladatel pragmatismu, zabýval se i psychologií (učitelem Watsona)
  • náboženství a věda - pokud je to užitečné, tak tomu máme věřit (není důležité proč věřit) - když věříme, a Bůh neexistuje, tak o nic nepříjdeme, pokud ale existujeme, je naše víra velkou výhodou
  • sklon k prakticismu
  • lidé nikdy nepřijmou filosofii, pokud jim k ničemu nebude
  • pojetí pravdy - pravdivé je to, co je užitečné, to co se osvědčuje svými praktickými důsledky (Sofisté)
  • dynamismus - svět se stále mění, není nikdy hotový, i naše myšlení je stále v pohybu
  • pluralismus - nelze vyložit svět jedním principem, neexistuje universum, ale multiversum - člověk si má vybrat to, co se mu zamlouvá

    John Dewey

  • stejné pojetí pravdy jako u W.Jamese
  • i přes jeho pragmatické pojetí náboženství je považován za zastánce náboženství
  • instrumentalismus - myšlenky mají pouze instrumentální hodnotu, jsou to nástroje sloužící pouze pokroku (k naplnění užitečnosti)
  • k pragmatismu se hlásil i Karel Čapek - zabýval se pluralitní pravdou v noetické trilogii - Hordubal, Povětroň, Obyčejný život
  • v této trilogii vyvrací představu, že je jen jedna absolutní pravda

    Existencialismus

  • v Německu nese název filosofie existence, vznikl po 1. světové válce v Německu
  • rozvíjel se po 2. světové válce ve Francii - ovlivněn duchovní a morální krizí tehdejší doby
  • klade důraz na člověka - antropologicky orientovaná filosofie
  • prvky odcizení, beznaděje, úzkosti, osamocenosti, absurdity - pesimisticky laděno
  • objevoval se i v literatuře - J.P.Sartre, A.Camus
  • větví existencialismu je tolik, kolik je existencialistů - není to jednotná filosofie
  • náboženský existencialimsus - Gabriel Marcel, Karl Jaspers
  • ateistický existencialismus - J.P.Sartre, A.Camus
  • prvky existencialimu jsou i v dílech Kafky, Dojstojevského, absurdní drama Beckett, Ionesco
  • podnětem pro filosofování je existencionální prožitek - něco krajního, mezní situace, prožitek, který nám otevírá oči, přináší nový pohled na svět, na vlastní existenci (např. hrůzy prožité na frontě)

    Srovnání teistického a ateistického existencialismu

  • Teistický existencialismus - díky víře v Boha člověk nezůstává na světě osamocen, neprožívá tak tragicky svoji konečnost, důležitá je naděje, události mu nepřipadají tak nahodilé, svět není tak absurdní, vnímá ho více optimisticky
  • Ateistický existencialimus - vyznívá pesimisticky - člověk je vržen do světa, odsouzen ke svobodě, je cizincem v absurdním světě, o jeho životě rozhoduje náhoda, jeho život spěje ke smrti

    Karl Jaspers

  • rozlišoval 4 mezní situace: smrt, utrpení, zápas a vinu
  • v těchto stavech plně zkoušíme bytí - člověk si uvědomuje nedostatečnost, pomíjivost, konečnost (pokora)
  • ukazuje se, že za tím, co je nám plně k dispozici se nachází něco nepomíjivého (transendence) - teistický prvek

    Gabriel Marcel

  • kritik racionalismu
  • nespokojenost - člověk je stále čímsi nutkán nebýt ve své situaci spokojen, zoufá si, doufá
  • bytí je tajemství - bytí nemůžeme plně postihnout, protože na něj nemůžeme nazírat (nelze vystoupit z bytí a pozorovat ho z vnějšku)
  • naděje - překračuje všechny konkrétní zkušenosti (přes všechny předpoklady věřím, že se milovaná osoba uzdraví), naděje na změnu nesnesitelného postavení - musí existovat východisko
  • existencionální prožitek - náboženský prožitek

    Jean Paul Sartre

  • existencionální prožitek je zkušenost naprostého zhnusení (román Hnus)
  • v prožitku hnusu zakouším věci, jako cosi, co je postaveno proti člověku - plně cítíme vlastní existenci
  • 1.Člověk je vržen do světa
    • člověk je bytost uvědomující si vlastní existenci - jde mu o naplnění života, dát životu smysl, hodnotu
    • nevybíráme si kam se narodíme - jsme uvrženi do světa
    • v každém okamžiku jsme v situaci rozhodování - nutnost volby
    • svoboda - rozměr zátěže pro člověka, uvědomění si zodpovědnosti
    • Člověk je odsouzen ke svobodě.
  • 2.Kategorie absurdna
    • náš život je absurdní, uvědomění si individuální osamocenosti (Camus - Cizinec), vědomí konečnosti (dát životu smysl je zbytečné), vědomí nahodilosti (to, co se stane, je dílem náhody, chybí jistota, logika, záchytný bod - absurdita)
  • 3.Existence předchází esenci
    • vědomí, že existence člověka je odlišná od existence věcí
    • esence - podstata, člověk - nejprve je stvořen, a pak se utváří (je utvářen okolím), věc je nejprve vytvářena (v mysli, vytváří se její esence), až poté přichází existence věci
  • 4.Osamocenost
    • druzí nás shledávají jinými, než jsme, láska znamená milovat sebe, věznit a omezovat druhého - Druzí, toť peklo.
  • zdůraznění autentického života člověka (autentický - přirozený, skutečný)
  • odmítá platnost něčemu obecnému (universalismu)
  • člověk se má rozvíjet přirozeně, být sám sebou - uvědomění si zodpovědnosti

    Albert Camus

  • narodil se v Alžírsku
  • nositel Nobelovy ceny za literaturu, aktivní účastník protifašistického odboje
  • dílo - Mor, Cizinec, Pád, Mýtus o Sisyfovi
  • Mýtus o Sisyfovi - Sisyfos stále opakovaně tlačí kámen nahoru, aby se před vrcholem znovu skulil dolů - myšlenka síly lidské povahy, její odhodlanost ale zároveň marnost úsilí, beznaděj
  • Cizinec - děj se odehrává v Alžírsku, cizinec vlivem prostředí, horka v afektu zastřelí pěti ranami Araba, je odsouzen ke smrti
  • jeho činy jsou hodnoceny pouze ze vnějšku, nikdo se nezajímá o jeho vnitřní pohnoutky k činům
  • nakonec odmítá kněze a s klidem přijímá smrt

    Fenomenologie

  • 60. léta 20. století
  • u zrodu fenomenologie dva Rakušané - Edmund Husserl a Franz Brentano
  • rozšířila se hlavně v Německu, ve Francii a Beneluxu
  • řecky fainetai - ukazuje se, jeví se, fenomén je to, co se jeví, to co je nepochybně dáno

    Edmund Husserl

  • zakladatel fenomenologie
  • narodil se v Prostějově
  • dílo Logické zkoumání
  • fenomény poznáváme díky zkušenosti, a to vnější (stromy, auta) a i vnitřní (přání, vjemy, úsudky)
  • to, co se nám jeví není jen smyslové, základem smyslového je nesmyslové (nebyl to empirista)
  • učení o dvojvrstevnatosti fenoménů - 1.Empiricko reálná vrstva - je vnímatelná smysly, 2.Vrstva esencí - to, co činí věc tím, čím je (není proměnlivou vlastností, není uchopitelná smysly - podobné jako u Aristotela)
  • např. Máme červenou tužku. Červenost této tužky je mi dána aktem smyslového vnímání. Ale existuje i esence červený, společná všemu červenému nezávisle na odstínu červené
  • Fenomenologická redukce - abych došel k podstatě jevu, musím ho očistit od všech nahodilostí - podstatu jabloně musím oprostit od "případků" (výška, váha, stáří, úrodnost, poloha,...)
  • program filosofie - přiblížit se těmto esencím, podstatám, vrátit se k věcem samým - poukazuje na problém mezi přirozeným světem a světem vědy, chce poznávat podstaty věcí, ne jen jejich esence
  • např. odlišný pohled na kategorii času - podle vědy plyne konstatně, ale když nás něco baví, tak plyne rychleji
  • prostor - 1 km za bílého dne a 1 km v noci - rozdílné vnímání, věda je vzdálená od konkrétního vnímání člověka - filosofie to chce napravit

    Jan Patočka

  • čech, byl to žák E.Husserla
  • mluvčí charty 77, z politických důvodů zákaz činnosti - pak pořádal bytové semináře filosofie
  • dílo Přirozený svět jako filosofický problém, Kacířské eseje o filosofii dějin, Platón a Evropa, Aristotelés, jeho předchůdci a dědicové
  • přirozený svět - usiluje o překonání bariéry mezi přirozeným světem a světem vědy

    Novotomismus

  • nejvlivnější katolicky orientovaný směr
  • navazuje na učení Tomáše Akvinského
  • nejznámější představitelé novotomismu jsou Jacques Maritain a Etienne Gilson
  • encyklika papeže Lva XIII. Aeterni Patris - doporučuje tomismus křesťanským teologům (1879)
  • vzniká z potřeby církve mít ucelenou filosofii na obranu proti vědě a moderní filosofii
  • novotomismus není to samé jako novoscholastika (ta může navazovat i na Augustina,...)
  • i novotomismus má různé směry, ale celá filosofie je ucelená a jednotná - nedochází k velkému štěpení (všichni novotomisté uznávají křesťanské zjevení a Tomášovu filosofii, která se opírá o Aristotela)
  • usiluje o harmonii mezi vírou a racionálním poznáním, novotomismus respektuje evoluci, ale jejím původcem je Bůh - z méně dokonalého nemůže vzniknout více dokonalé, na počátku musí být něco dokonalejšího, než jsme my), často se objevuje koncepce třetí cesty - alternativa ke kapitalismu a komunismu
  • aggiornamento - přiblížení církve všednímu dni, ne jenom v neděli v kostele, ale reakce na aktuální problémy světa
  • 24 tomistických tezí - zveřejněny papežem Piem X. 1914 - opírá se o ně křesťanská filosofie
    1. primát víry nad rozumem - víru nelze dokázat rozumem, protože ho přesahuje
    2. primát teologie nad filosofií
    3. dualistická koncepce bytí - Bůh, stvořitel je absolutní bytí, stvořená jsoucna jsou nedokonalá (odlišnost způsobu bytí)
    4. o principu stvoření světa - ex nihilo - stvoření světa z ničeho
    5. důkazy Boží existence - 5 cest racionálního zdůvodnění existence Boha jak je formuloval Tomáš Akvinský
    6. hylemorfismus - učení o látce, tvaru a formě
    7. o jednotě duše a těla - Bůh tvoří každou lidskou duši individuálně (je nekonečná, nesmrtelná)
    8. gnoseologické poznání - smyslové je nedokonale jedinečné, rozumové je nedokonale obecné, analogické patří k absolutnímu bytí

    Postmodernismus

  • od 60. let - reakce na modernismus
  • vznikl v USA - souvislost s architekturou - staví se proti diktátu novosti, účelu za každou cenu (vymizel lidský rozměr)
  • rozvoj i v umění - protest proti novosti, formálnímu experimentování, klade se důraz na přístupnost - jeho vnímání má být potěšením
  • Umberto Eco - Jméno růže
  • Milan Kundera - Nesnesitelná lehkost bytí, Umění románu (teorie postmoderního díla)
  • v postmoderním díle musí být obsažena dvojúrovňovost estetického vnímání - obsahuje epickou složku (děj) a filosofický rozměr
  • má zaujmout široký okruh čtenářů (vzdělané i méně vzdělané)
  • postihuje mnohoznačnost, zachycení relativity
  • umožňuje množství interpretací
  • postmoderní myšlení - kritika optimismu, nadřazenosti racionality, historického vývoje západních zemí
  • všímá si plurality doby - nese s sebou relativitu - mizí schopnost najít záchytný bod, ztráta orientace
  • život má horizontální rozměr (potřeby, nabídky, pohodlnost), nikoli vertikální (víra, Bůh)

    Jean Francois Lyotard

  • dílo Postmoderní situace
  • poukazuje na propast mezi člověkem a vědou (jako fenomenologie)
  • čím dokonalejší věda, tím větší propast
  • do počátku 20. století věda sloužila lidem, nyní je věda zdokonalená, rozumí jí jen malý okruh lidí, po obyčejného člověka je nepochopitelná, nepřístupná
  • specializovaná věda - neumožňuje poznat svět jako celek, nezodpovídá otázky smyslu lidského života
  • Všechno je možné - přináší i negativa, zodpovědnost
  • chybí srozumitelnost v mezilidské komunikaci, je těžké najít společné řešení

    Václav Bělohradský

  • český filosof a sociolog
  • prosazuje koncepci pluralitního světa, pluralitní společnosti jako možné (a potřebné) protiváhy univerzalismu a totalitarismu
  • Rozcestník

    Novinky
    Guestbook
    Škola
    Pravidla společenského chování
    Jak se staví hrad

    Ostatní

    Rome Total War
    Střepy

    Uspořádání webu

    V levém sloupci najdete hlavní menu, v pravé části webu jsou pak odkazy, které se vztahují jen k dané stránce. Na hlavní stránku se dostanete kliknutím na logo v záhlaví.

    Počítadlo


    Škola

    Co zde najdete

    ZSV

    Psychologie
    Sociologie
    Ekonomie
    Politologie
    Právo
    Filosofie

    Religionistika

    Religionistika
    Dějiny křesťanství
    Biblistika Starého zákona
    Biblistika Nového zákona

    Latina

    "Non est, sed erit."

    Historie

    Pomocné vědy historické
    Dějiny Hradce Králové
    Pravěk
    Starověké říše východu
    Starověké Řecko
    Starověký Řím
    Čechy ve středověku
    Raný středověk
    Vrcholný středověk
    Čechy v novověku
    Raný novověk
    Čechy do 2.sv.v.
    Svět do 1.sv.v.
    První světová válka
    Druhá světová válka
    Čechy po 2.sv.v.
    Studená válka

    Kompletní zápisy

    ZSV
    Religionistika
    Dějiny lidstva

    Ke stažení

    ZSV v pdf
    Dějepis v pdf

    Externí odkazy

    Matematika Polopatě
    Dějepis.com